Radikal Alpine är ”extrem”
Det som egentligen utmärker en riktig sportbil är dess låga vikt.
Lagom till Japans Grand Prix presenterar Alpine en ny värstingmodell: Alpine A110R. Och när den ställer sig på vågen är det bara 1 082 kilo bil. Hela 34 kilo har ingenjörerna i Dieppe lyckats skala bort med hjälp av specifika paneler i kolfiber och kolfiberfälgar jämfört med systerbilen A110S.
Även aerodynamiken har förfinats för bättre luftmotstånd och downforce och de 300 hästarna ur 1,8-litersfyran lyckas ta bilen till 100 km/h på 3,9 sekunder. Toppfarten anges till 285 km/h.
Chassit har setts över och fått särskilt kalibrerade fjädrar och krängningshämmare och en specifik axelgeometri med 10 procent styvare fjädrar, specifika krängarstag, justerbara fjäder- och stötdämparinställningar. Hela chassit är sänkt med 10 mm och det är möjligt att ytterligare sänka det med -10 mm på racingbanan.
Längst bak sitter en vinge med svanhalsinfästningar (något som är väldigt i ropet just nu, svanhalsinfästningarna alltså).
Brembo har levererat bromsarna och det sitter 320 mm kompositskivor fram och bak.
Även skalstolarna från Sabelt är i kolfiber. Mums.