23948sdkhjf

Hållbara däck – bara 28 år bort

PET-flask-däck är inte någon avlägsen utopi utan finns redan att köpa även om det rör sig om en ytterst begränsad mängd återvunnet material.

Däckföretaget Continental lanserade i somras de första däcken som innehåller återvunnen polyester från PET-flaskor. Materialet används i stommen på vissa utvalda däck i stället för konventionell polyester och för en uppsättning personbilsdäck behövs det cirka 40 PET-flaskor.

– Vi är den första däcktillverkaren som tillverkar den här typen av däck i serieproduktion.
Det finns en stor mängd PET-flaskor i världen som inte ingår i något slutet system, det vill säga att de inte återvinns, utan i stället hamnar på soptippen och det är de flaskorna som vi tar vara på, säger Per Linder, produktchef på Continental i Sverige, i ett pressmeddelande.

ContiRe.Tex-tekniken innebär att ett polyestergarn utvinns från använda PET-flaskor utan några mellanliggande kemiska steg. Under återvinningsprocessen sorteras flaskorna och rengörs mekaniskt efter att kapsylerna har tagits bort. Efter en mekanisk strimling bearbetas sedan PET-materialet till granulat och slutligen till ett spunnet polyestergarn.

– Det är alltid kul att göra prototypdäck utan luft eller fälgar – men det här är på riktigt. Till en början tillverkas däcken med ContiRe.Tex-tekniken i en begränsad upplaga och finns i tre modeller med varierade dimensioner. För den svenska marknaden handlar det främst om sommardäck i serierna PremiumContactTM 6 och EcoContactTM6. Tanken är att det ska växa till betydligt större.

Polyestergarnet från de återvunna PET-flaskorna används till den så kallade textilkorden som sitter ovanpå däckstommen och som vanligtvis är tillverkad av gummerad viskos eller konventionell polyester. Textilkorden ger inte bara stommen extra styrka utan kontrollerar även däckets inre tryck och bibehåller dess form.

– ContiRe.Tex-tekniken fungerar precis lika bra som våra andra däck som inte innehåller PET-flaskorna. Det här är ett steg på vägen till vårt mål att 2050 bara använda återvunnet eller hållbart material i alla våra däck, säger Per Linder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089