Så säger handlarna om uppsägningen
Christopher Brandt, vd Brandt Bil
– Det är väldigt tidigt och det återstår att se vad det blir av detta. Det har ju skett en ägarförändring avseende importörskapet och utifrån det och historik i branschen kom det inte som en överraskning.
Hur stor är Renault-affären för er?
– Det är en betydande del av vår verksamhet.
Finns det en risk att ni hamnar i en dålig sits nu?
– Det är för tidigt att spekulera kring det. Vi vet inte vad konsekvenserna blir av detta. Visserligen var det bara två år sedan som Renault Nordic (då med Paris i ryggen) gjorde samma sak och sade upp samtliga återförsäljaravtal och valde att avsluta samarbetet med ett litet antal handlare.
Martin Bredhe, vd Bilbolaget
– Trenden har varit de sista två tre åren att de flesta märken vill ha färre återförsäljare. På så sätt är det tyvärr en tråkig utveckling. Men det är ingen oväntad sådan.
– Det som däremot är oväntat är att Renault gjorde en ganska stor översyn för två år sedan då de drog ned på både antal återförsäljare och försäljningsställen, så på det sättet trodde jag kanske att de skulle ha lite mer tålamod.
Oscar Cullberg, vd Liljas Bil
– Jag är inte förvånad och hade egentligen trott att det skulle skett tidigare. Det är ganska vanligt vid en omorganisering. Sedan får vi se vart det leder och vad nästa besked är och hur återförsäljarnätverket ska se ut framöver.
Hur stor är Renault-affären för er?
– Det är betydande för oss. I synnerhet deras transportbilsprogram.
Är du orolig?
– I vår region finns det ingen representant i varken Växjö eller Kalmar, vilket kan vara lugnande. Men det är inget säkert kort ändå.
Vill du tipsa Motormagasinet – mejla redaktionen@motormagasinet.se