Hipp Hipp Hurra! - För Bosch hundraåring Automagnet
”Automagnet” i Västra Frölunda är i flera avseenden ett smått historiskt företag. I juli 1930 var man den andra verkstaden i Sverige som anslöt sig till ”Bosch Service” (nuvarande Bosch Car Service) och därmed även en av de allra första kedjeanslutna verkstäderna i landet. I år är det också 100 år sedan företaget startade, och det under samma namn.
Med hela sitt yrkesliv som medarbetare på Automagnet – han började på företaget 1977 under pågående gymnasieutbildning – är Carl-Åke Isacson också lite av en legend bland fordonstekniker.
1984 köpte Carl-Åke Isacson tillsammans med en kompanjon Automagnet av dåvarande ägaren. Idag är Carl-Åke ensam ägare sedan kompanjonen gått i pension.
– På slutet jobbade han här två timmar i veckan bara för att få komma hemifrån. Men nu har han fyllt 90 och var tvungen att sluta jobba helt efter en lunginflammation.
Carl-Åke har idag två anställda, men de har varit fler fordonstekniker tidigare.
– Vi fick dra ned lite under pandemin, och när verkstaden flyttade hit 1977 från andra lokaler inne i stan så var de sex anställda.
Därför nyttjar inte Automagnet hela den lokalyta man flyttade in i från början utan hyr ut en del till en BDS-ansluten verkstad vägg i vägg.
Det är inte bara pandemin som tvingat Automagnet att minska på personalen utan även bristen på arbetskraft:
– Det är jättesvårt att hitta folk. Många unga killar som kommer ut och börjar jobba tror att datorn alltid talar om vad det är för fel och vad de ska göra. Datorn ger i själva verket bara en fingervisning om åt vilket håll du bör gå i felsökandet. Sedan måste du själv utesluta olika alternativ, förklarar Carl-Åke Isacson som själv genomgått Bosch egen vidareutbildning till så kallad ”systemtekniker” – en kompetens Bosch kräver att minst en i personalen på varje verkstad ska ha.
Och det är ganska ofta som en felkod inte räcker för att hitta och fullt ut åtgärda problemet på en bil, säger Carl-Åke:
– Det är mycket oftare än vad du tror som jag måste mäta ström för att hitta felet.
Som fordonstekniker med över 45 års yrkeserfarenhet bär Carl-Åke Isacson på massvis med kunskaper i sitt huvud. Men huvudet räcker inte i alla lägen och därför kommer ibland verkstadens egna ”bibliotek på övervåningen till nytta. Där finns nämligen gamla bosch-kataloger och ett gammalt arkiv lagrat i det analoga formatet ”microfiche” med allt från sprängskisser till kopplingsscheman. Informationen på microfiche-korten tar man del av genom att tittar i dem genom en särskild avläsningsapparat av samma slag som på biblioteken.
– Där finns en hel information som du inte hittar på internet. Säg till exempel att jag får in en gammal likströmsgenerator till en Volkswagen och kunden kanske inte ens vet exakt vilken modell den ska sitta på, men de har artikelnumret. Och med det kan jag hitta delen och se vilka bilmodeller den ska sitta på och beställa delen, förklarar Carl-Åke.
Nu funderar Carl-Åke Isacson på att sälja verkstaden.
– Men problemet är att jag vill ju att verkstaden ska leva kvar. Jag vill att den som tar över är seriös och duktig.
Automagnet – en tidsresa i Bilverkstadssverige
Verkstaden startades 1922 av bröderna Axel och Harry Hedberg och de anställde sin första mekaniker samma år. Företagsnamnet anspelar på dåtidens tändsystem i bilar – magnettändning.
Sverige befann sig i bilismens barndom och antalet bilar ökade snabbt i landet och dåtidens bilar behövde oftare service, bland annat tätare oljebyten och frekvent justering av tändningen. Så det var gott om jobb för Automagnet och andra verkstäder.
1934, fyra år efter att Automagnet hade anslutit sig till Bosch, hade verkstaden 21 anställda som var fördelade på följande befattningar:
1 verkmästare
12 mekaniker + 1 lärling
1 batterimästare + 1 lärling
1 butiksansvarig
2 kundmottagare/orderansvariga
2 bokföringsansvariga
Personalstyrkans storlek har skiftat under årens lopp, som mest har Automagnet haft 24 anställda. Verkstaden har även bytt adress några gånger. Mellan 1942 och 1977 hade man lokaler ett stenkast från centralstationen i Göteborg, på Burggrevegatan där man hyrde flera olika garage. Det var bitvis så trångt att alla mekaniker inte fick plats i lokalerna utan någon tvingades stå utomhus och jobba med en bil.
Jakten på nya lokaler ledde till sist till Lergöksgatan i Västra Frölunda där man än idag huserar.