23948sdkhjf

Alfa Romeo blir Audi 2026

Det är Sauber som blir Audis strategiska partner i Formel 1 från 2026. Audi levererar drivlinan och Sauber bygger bilen och driver teamet.

Volkswagens styrelse bekräftade i våras att de ska ge sig in i Formel 1 men de sade aldrig hur. Det snackades om att köpa McLaren för 500 miljoner euro men var nog bara spekulationer.

Nu står det klart att Audi väljer Sauber som strategisk partner och att Marcus Ericssons gamla team, som numera huserar Valtteri Bottas och Zhou Guanyu, byter namn från Alfa Romeo till Audi 2026. I nuläget går Alfa Romeos titelsponsordeal av Sauber ut 2023 och kontraktet med Ferrari för leverans av motorer utgår 2025. Fritt för Audi att kliva in alltså. 

Med cirka 30 års tävlingserfarenhet är Sauber ett av de mest välrenommerade och traditionsrika teamen i Formel 1. Drivlinan (Power Unit, PU) ska tillverkas vid Audis kompetenscenter för motorsport i Neuburg, medan Sauber kommer att utveckla och tillverka tävlingsbilen vid sin anläggning i Hinwil i Schweiz. Sauber ansvarar även för planering och genomförande av tävlingsverksamheten.

Redan under den framgångsrika Le Mans-eran och vid utvecklingen av standardvagnsbilen för DTM använde Audi Sport regelbundet Sauber-koncernens högteknologiska vindtunnel.

Utvecklingen av drivlinan, som består av en elmotor, ett batteri, styrelektronik och en förbränningsmotor, pågår redan för fullt på anläggningen i det specialgrundade företaget Audi Formula Racing GmbH i Neuburg. Mer än 120 personer arbetar redan med projektet.

Tidplanen fram till det första loppet med Audis deltagande i säsongen 2026 är ambitiös. Expansionen av Neuburg-anläggningen vad gäller personal, byggnader och teknisk infrastruktur bör till stor del vara på plats 2023. De första testerna i en Formel 1-bil med drivlinan som utvecklats för 2026-reglementet är planerade till 2025.

Formel 1 tar ett stort steg mot hållbarhet med det nya reglementet som träder i kraft 2026. Detta var en viktig grundförutsättning för att Audi skulle ta steget in i mästerskapet. Motorerna kommer att vara effektivare än i dag, eftersom andelen eldrift ökar markant. Den elektriska drivlinan har då nästan lika mycket effekt som förbränningsmotorn, som har en effekt på 544 hk. De högeffektiva turboladdade 1,6-litersmotorerna kommer att drivas av hållbart syntetiskt bränsle som är CO2-neutralt (enligt EU-norm). Formel 1 har också satt som mål att vara CO2-neutral som racingserie till 2030.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094