Porsche-härvan: Larmtjänst får tips från sociala medier
Som Motormagasinet tidigare har rapporterat står en känd bilprofil åtalad för att ha använt delar från ett flertal olika Porsche som stulits i och omkring Stockholm.
Larmtjänst är en branschgemensam organisation med syfte att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet samt att stödja försäkringsbolagens utredningsverksamhet avseende oklara försäkringsfall. Deras huvudsakliga kompetens ligger inom fordonsområdet.
Efter Motormagasinets uppmärksammande artikel har Larmtjänst fått in ett flertal tips på nya ledtrådar.
– Det har varit väldigt många som har kontaktat oss. Vi har fått en hel del värdefulla tips, berättar Niclas Antonsson, expert på Larmtjänst för Motormagasinet.
Ett av tipsen rör en fästplatta för den främre delen av störtburen som går att beställa original via Porsche till vissa modeller. Ett så kallat Clubsport-paket. Det är endast bilar av GT-modell som det går att beställa en sådan störtbur till. Oftast kommer bilar med dessa Clupsport-paket med endast den bakre delen av buren. Men eftersom den främre delen av störtburen är ett originaltillbehör ser Porsche till att från fabrik utrusta bilar med Clubsport-paket med främre fästplattor och gängade skruvar.
På en av bilderna på den beslagtagna bilen i förundersökningsprotokollet går det att se en sådan fästplatta och skruvar.
– Det är endast GT-bilar som beställts med Clubsport-paket som har sådana främre fästplattor. Det går inte att beställa ett Clubsport-paket till 991 Turbo eller Turbo S, förklarar Andreas Lundberg, product marketing och PR på Porsche Sverige för Motormagasinet.
Den åtalade bilprofilen förnekar att bilen ska vara en stulen GT3 RS (som hade Clubsport-paket med halvbur) utan hävdar att det är en 991 Turbo som han har importerat från Dubai via Tyskland.