Lidar-boss: ”Tesla inte trovärdiga om självkörning”
Teslas Autopilot fungerar genom ett gäng kameror som är positionerade runtom bilen för att övervaka omgivningen. Musk sade tidigare i år att han skulle bli ”chockad” om tekniken inte var ”säkrare än en människa” vid slutet av 2022.
Men experter inom industrin är skeptiska. Minst sagt. Och enligt Austin Russel, grundare av lidar-företaget Luminar technologies är Tesla en av flera firmor som ”grovt överdriver” sin självkörningsteknik.
Tidningen Top Gear passade på att fråga Russel om Elon Musks påståenden om Teslas självkörningsförmåga och svaret lät inte vänta på sig:
– Musk har byggt ett fantastisk bilföretag. Problemet är att han försöker att omvandla den trovärdigheten på saker som inte är begripliga – över huvud taget – när det kommer till ett perspektiv på assisterad, autonom körning, sade Russel till Top Gear.
Han förklarar vidare:
– Grundsystemet som han har byggt är helt okej, det fungerar som assisterad körning. [Tesla] byggde det för att ersätta Mobileye, som var det tidigare företag som Tesla samarbetade med. Och det gick bra.
– Problemet är att de kallar det ”Full Self-driving”, vilket det otvivelaktigt, absolut inte är och det finns inget sätt eller ens trovärdigt sätt att komma dit, berättar Russel för tidningen.
Lidar är nämligen ett nödvändigt element för en verkligt autonom bil. Enbart kameror kan inte på ett pålitligt sätt upptäcka hinder och faror på vägen.
– Det handlar inte ens om autonomi utan om säkerhet. Det är där som kundvärdet finns, inte någon ny sexig funktion som det går att varumärkeskapitalisera på. Det handlar om att rädda liv.