23948sdkhjf

Grusvägslambon

De kallar den Sterrato. Det är italienska för grusväg. Dess fullständiga namn är Lamborghini Huracán Sterrato och den kom till som ett kul sidoprojekt när utvecklingsingenjörerna testade en prototyp för Huracán vid utvecklingscentret Nardo i södra Italien. Chassinummer 53, närmare bestämt.

Första gången som allmänheten fick se konceptet var 2019 och det har sedan använts som design- och teknikreferens för den färdiga produktionsmodellen, som introduceras 2023.

Men som alltid när en bra idé föds gäller det att det finns rätt människor i närheten som kan se till att den tas hela vägen till produktion. Målet var aldrig att skapa en renodlad terrängbil utan något som gick att busa med även utanför den släta asfalten.

Resultatet är en Lamborghini Huracán som har fått tillägget Rally i körlägena, 44 millimeter högre markfrigång och +30 respektive +34 millimeter bredare spårvidd.

Därtill sitter det aluminiumpaneler under bilen och trösklarna har biffats till för att hantera livet vid sidan av vägen.

V10-motorn levererar i Sterrato 610 hästar till alla fyra hjulen via en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Bakaxeln har en mekanisk självlåsande differential för att öka rolighetsfaktorn. 0–100 km/h går på 3,4 sekunder men toppfarten är begränsad till 260 km/h för att de specialtillverkade Bridgestone Dueler AT002 inte ska explodera. De ska matcha bilens personlighet med en gummiblandning och mönster som ska leverera maximalt grepp både på asfalt och grus. Vilken underbar maskin. Tack Lamborghini!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063