Scania lanserar ny serviceplan
Med teknikens hjälp, ständig uppkoppling och digitala analyser kan Scanias servicenivå ta nästa steg i utvecklingen och anpassas efter åkeriernas prioriteringar och hur fordonen faktiskt används, skriver Scania i ett pressmeddelande. Den nya avtalsportföljen går under namnet Service 360 och finns tillgänglig för alla.
– Den stora mängd data som generas från våra Scaniafordon ger oss en ständigt uppdaterad bild över fordonens hälsotillstånd. Det innebär att vi kan anpassa servicen till vad fordonen behöver och därmed upprätthålla tillgängligheten och minska riskerna för kostsamma stillestånd, säger Jon Segersten, direktör servicemarknad.
Den nya serviceportföljen ger större valbarhet och möjlighet till unika anpassningar av servicen ifrån behoven och de faktiska körningarna. Med denna utveckling vill Scania stödja transportföretagen och se till att fordonen tillbringar så mycket lönsam tid på vägen som möjligt.
– Det vi har gjort, är att vi har tagit våra befintliga avtalserbjudande, och sen brutit isär dessa till fler moduler, för att skapa högsta möjliga kundvärde. Detta är det första av den helhetslösning Scania Sverige kommer erbjuda, och Service 360 ska på sikt inkludera ytterligare tjänster såsom till exempel uppkopplade och finansiella tjänster. Allt för att underlätta för våra kunder, säger Stefan Lindblom, direktör affärsstöd.
Detta ger kunderna större möjligheter att skräddarsy sina serviceavtal. Scania erbjuder flera olika serviceavtal som samtliga bygger på smart uppkoppling. Det innebär att underhåll och reparationer kan planeras och utföras utifrån data från varje enskilt fordon.