Byråkrati försenar utbyggnad av laddare
Under tredje kvartalet 2022 var 51 procent av alla nyregistrerade personbilar i Jämtland laddbara. Av dessa laddbara fordon var 74 procent rena elbilar. I Sollefteå kommun i Ångermanland ökade antalet laddbara bilar med hela 103 procent under 2021. Under 2022, fram till och med oktober, har det skett en ytterligare ökning med 44 procent. Det finns nu 255 elbilar och laddhybrider i kommunen. Behovet av laddare i omgivningen har förstås varit stort. Något som bland annat OKQ8 försöker göra något åt även om det går långsamt framåt.
-Nu ökar vi tillgängligheten för alla elbilsförare i Hammerdal och Junsele med supersnabbladdning med upp till 150 kW. Genom att göra det enklare och snabbare för kunderna att ladda elbilen så hoppas vi att viljan att byta till elbil ökar, vilket är en viktig del i omställningen mot en hållbar framtid, säger Karin Hellgren, Kommunikationschef på OKQ8.
OKQ8 har som mål att öka tillgängligheten för elbilsförare i hela landet genom att bygga 800 laddpunkter, fördelade på 300 OKQ8-stationer, senast 2026. Men utbyggnaden går långsamt på grund av byråkrati.
-För att nå vårt mål om att förverkliga Sveriges största nätverk för supersnabbladdning behöver tillståndsförfarandet bli mindre tidskrävande och mer förutsägbart. Vi har just nu 12 laddare med totalt 24 laddpunkter som står klara runtom i landet, men de saknar ström på grund av långsamt tillståndsförfarande. Vi hoppas att den nya regeringen gör vad de kan för att för att möjliggöra snabbare utbyggnad framöver, säger Karin Hellgren OKQ8.
Vid de nya supersnabbladdarna med totalt fyra laddpunkter på Sikåsvägen i Hammerdal och Köpmansgatan i Junsele finns möjlighet att betala smidigt både med vanligt bankkort, laddkort från OKQ8 och med appen OKQ8 Elbilsladdning. Oavsett betalningsform tillkommer ingen extra kostnad för kunden.