23948sdkhjf

Wankel-motorn är tillbaka hos Mazda

Har du någonsin hört en Wankel-motor glömmer du det aldrig. Tyvärr är det inte meningen att du ska höra den i nya Mazda MX-30 e-Skyactive R-EV.

Jämfört med Otto-motorn är Felix Wankels och Hanns-Dieter Paschkes Wankel-motor en ganska sällsynt historia. Det kan ha att göra med att Wankel-motorn har sämre termodynamik än Otto- och dieselmotorn. I gengäld är den lättare, mer kompakt och har en jämnare gång (och ett underbart ljud).

Dess goda egenskaper gör att den passar utmärkt som en räckviddsförlängare i elbilar. Och det är därför som Mazda har återupplivat Wankel-motorn.

Och i tomrummet under huven i Mazdas elbil MX-30 passar denna nya Wankel-motorn perfekt, och ska kunna öka räckvidden på batteriet på 17,8 kWh. Mazda säger att motorgången är helt vibrationsfri och tyst.

Den helelektriska räckvidden anges till 85 kilometer och med en bensintank på hela 50 liter ska MX-30 e-Skyactive R-EV få en räckvidd på 60 mil. Vilket i praktiken innebär att den lilla 830-kubiksmotorn drar knappt en liter milen. Något som framstår som ett enormt slöseri med bensin och ett väldigt oekonomiskt sätt att driva en elbil. Men om du resonerar utifrån att en vanlig snittresa är på tre mil, och en MX-30 R-EV klarar 4-7 mil verklig körning får du en relativt låg totalförbrukning när du väl väljer att tömma hela bensintanken på en långresa.

Wankel-motorn är direktinsprutad och driver aldrig själva hjulen utan används endast för att ladda batteriet. Elmotorn som driver själva framhjulen har fått lite mer effekt än i helelversionen; 170 mot 145 hk. Det gör att den är lite snabbare till 100 km/h också, 9,1 sekunder mot 9,7 för elbilen.

Ett urladdat batteri kan laddas med 11 eller 36 kW.

Försäljningen startar till sommaren men det finns ännu unga officiella priser på MX-30 e-Skyactive R-EV.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11