Gröna siffror när Dacia summerar året
Trots stora utmaningar i fordonsindustrin sålde Dacia 573 800 bilar 2022, en ökning med 6,8 procent jämfört med 2021 och uppnådde även en betydande milstolpe förra året med 8 miljoner sålda bilar sedan 2004. Dacia menar att det starka resultatet bekräftar positionen att de erbjuder bäst valuta för pengarna till privatkonsumenten.
Marknadsandelen i Europa med 7,6 procent av försäljningen till privatkonsumenten stärkte positionen för andra året i rad och gav en tredje plats i rankingen. Framgångarna är drivet av de fyra nyckelmodellerna Sandero, Duster, Jogger och Spring.
– Vi ser väldigt ljust på 2023 och räknar med att fortsätta vår positiva trend. Den mest spännande nyheten i år är att vi lanserar Dacias första hybrid någonsin, Dacia Jogger HEV 140, den mest prisvärda hybriden på marknaden som dessutom har sju riktiga sittplatser och upp till 1 819 liter bagageutrymme. Förutom det fortsätter vi som alltid med prisvärda erbjudanden för Sandero, Duster och Jogger, säger Anders Hallsten, Dacia Varumärkeschef, RN Nordic AB.