Stressade förare kör ikapp med GPS:n
GPS-tjänster ger en ungefärlig uppskattad ankomsttid när man knappar in en destination. Tiden anpassar sig sedan utefter resans gång och blir längre om det exempelvis uppstått köer eller liknande längs resvägen. Det är då ganska vanligt att stressade förare försöker köra in den tid som förlorats.
– Hög hastighet och fokus på annat än bilkörningen, som exempelvis att hinna ikapp GPS:en, är en farlig kombination. Jag kan förstå att man vill komma fram till sin destination i god tid, men det får aldrig ske på bekostnad av trafiksäkerheten, säger Markus Ljungblad, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring.
Majoriteten av svenska bilförarna som använder GPS, anser att den uppskattning av restiden som GPS:en ger vid start överensstämmer med tiden som resan faktiskt tar, men åtta procent anser att tiden som GPS:en uppskattar är för kort. Samtidigt uppger totalt 38 procent av de bilförare som använder GPS, att de har tävlat och kört ikapp med GPS:en. I kategorin yngre män i åldern 25 till 29 år är det så många som 68 procent som anger att de har kört ikapp, motsvarande siffra för kvinnor i samma ålder är 55 procent. Det visar en ny undersökning som Gjensidige Försäkring har gjort i samarbete med Kantar Sifo.
– Det här är oroväckande för det viktigaste är ju inte att komma fram så fort som möjligt, utan att komma fram helskinnad på ett säkert sätt och att inte utsätta andra medtrafikanter för en onödig trafikfara, säger Markus Ljungblad.
När samma fråga ställdes för ett år sedan och var det 25 procent som uppgav att de kört ikapp med GPS:en och 12 procent som ansåg att GPS:en anger en för kort restid.
– Det är fler som idag anser att GPS:en anger en korrekt destinationstid, trots det ser vi en kraftig ökning av andelen bilförare som tävlar med GPS:en. Det är anmärkningsvärt, men det skulle eventuellt kunna ha ett samband med en mer utbredd användning av den här typen av tjänst eller i värsta fall att det blivit mer socialt accepterat att köra för fort, något som innebär en onödig trafikfara och som i värsta fall kan få allvarliga konsekvenser, säger Markus Ljungblad.