Konceptkavalkad på elektrifierad bilmässa
– Jag har aldrig varit med om att någon svensk bilmässa lockat så många konceptbilar tidigare, säger mässgeneralen Gunnar Dackevall. Det visar vilken viktig marknad vi är när det gäller elbilar.
Konceptbilar som bara byggs i ett enda exemplar är bilbranschens sätt att prova idéer och tekniska lösningar på marknaden. Historiskt har dessa skickats till de stora bilsalongerna i Genéve, Paris, Frankfurt och USA. Men i den nya elbilsverkligheten har plötsligt eCarExpo i Stockholm seglat upp som en av världens viktigaste bilmässor.
– Sverige och Skandinavien hör till de mest mogna elbilsmarknaderna i världen. Biltillverkarna vill känna vad publiken och media här tycker om deras kommande idéer, säger Gunnar Dackevall.
Till årets upplaga av eCarExpo i Stockholm kommer inte mindre än sju olika konceptbilar från Polestar, Audi, Mini, VW, Hyundai, Skoda och Ora. Dessutom bjuds det ett antal Sverigepremiärer och till och med några världspremiärer.
– Jag har arbetat i bilbranschen i mer än 40 år och jag har aldrig hört talas om att Sverige fått en sådan uppmärksamhet från den internationella fordonsindustrin, säger Gunnar Dackevall.
Här är de konceptbilar som visas:
Hyundai N Vision 74
En smäll på fingrarna på alla de som menar att moderna bilar ska ha runda former.
Inspirerad av Hyundais Pony Coupé concept från 1974. Men med eldrift och vätgasteknik.
Volkswagen ID.Life
En liten eldriven VW med avtagbart tak som går att öppna med dragkedja.
Audi Grandsphere
En stor och lyxig sedan som är byggd för att kunna köra själv – och då fälls hela rattstången bort.
The Next Ora
Kinesiska Ora’s läckra 4-dörrars coupé sägs inte längre vara en konceptbil – utan klar för produktion.
Skoda Vision 7S
En 7-sitsig suv/kombi med smarta lösningar.
Mini Concept Aceman
En första förhandstitt på vad som kommer att definiera formspråket för MINIs nästa generation.
Polestar Precept
Svenska bilmärkets nya konceptbil handlar om hållbarhet ur många olika aspekter.