23948sdkhjf

Polestar 2 får bakhjulsdrift

Polestar 2 uppgraderas och får större batteri, kraftfullare motorer, längre räckvidd, bättre laddning, ökad hållbarhet och bakhjulsdrift. Äntligen.

Tre år efter introduktionen av Polestar 2 är det dags för en omfattande uppdatering av modellen. Rent kosmetiskt får 2:an fronten från Polestar 3 som hade premiär i oktober. Polestar kallar området för Smartzone eftersom det är där som de har samlat bilens viktigaste aktiva säkerhetsfunktioner som framåtkameran och mellanregisterradarn.

– Det är vanligt i bilindustrin att ett facelift introducerar ytliga visuella ändringar som ofta förstör den ursprungliga intentionen med bilens designtema. Med nya Polestar 2 gick vi under ytan och uppgraderade nödvändig teknik och mekaniska komponenter i den elektriska drivlinan. Detta är den bästa Polestar 2 än så länge och med den uppgraderade frontdesignen med nya Smartzone, den snyggaste också, säger Polestars ceo Thomas Ingenlath.

Polestar 2 har fått nästa generations elektriska motorer och omvandlare vilket ger en rejäl effekt- och prestandaskjuts. Versioner med en motor är numera bakhjulsdrivna av en helt ny elmotor med permanentmagnet och en omvandlare med kiselkarbid. Den nya motorn ger 220 kW (den gamla gav 170 kW) och är optimerad för effektivitet och högt vridmoment (490 Nm mot 330 Nm). Sprinten till 100 km/h har kapats med 1,2 sekunder till 6,2 sekunder.

Genom att byta från fram- till bakhjulsdrift och genom att omkalibrera vridmomentsration i versionen med dubbla motorer till en mer bakhjulsdriven känsla höjs körupplevelsen i Polestar 2 till en helt ny nivå Joakim Rydholm, head of chassis development.

Versionen med Dual motor har fått en setup med mer bakhjulsdrift tack vare en omkalibrering av drivlinan. Numera är permanentmagnetmotorn på bakaxeln den huvudsakliga drivmotorn medan den helt nya asynkrona elmotorn på framaxeln agerar hjälpmotor. Systemeffekten ökar från 300 hk och 660 Nm till 310 hk och 740 Nm. Nu klarar Polestar 2 sprinten till 100 km/h på bara 4,5 sekunder. För att effektivisera drivlinan kan frontmotorn kopplas ur helt när den inte behövs.

Mer Performance Pack är hela 350 kW tillgängligt och 0–100 km/h går på 4,2 sekunder.

De kunder som redan har en Long range Dual motor-version kan ladda ner prestandauppgraderingen via OTA för en kostnad.

– Genom att byta från fram- till bakhjulsdrift och genom att omkalibrera vridmomentsration i versionen med dubbla motorer till en mer bakhjulsdriven känsla höjs körupplevelsen i Polestar 2 till en helt ny nivå, säger Joakim Rydholm, head of chassis development.

Uppdateringen kommer också med nya drivbatterier där long range-versionerna får 82 kWh-batterier från kinesiska CATL. Standard range-versionerna har samma 69 kWh som tidigare men batterierna kommer nu från koreanska LG Chem.

Även snabbladdningen har setts över och kapaciteten för long range-modeller är nu upp till 205 kW medan standard range får klara sig med 135 kW.

Alla versioner får ett räckviddstillskott tack vare de nya och förbättrade batterierna och motorerna. Long range dual motor får en räckviddsökning med hela 105 km till 592 km WLTP. Standard range single motor kan nu fixa 518 km WLTP, en ökning med 40 km och long range single motor kan nu klara hela 635 km WLTP, en ökning med 84 km.

Trots de större batterierna och de kraftfullare motorerna i long range-versionerna har Polestar lyckats få ner koldioxidavtrycket med 1,1 ton per bil från 7,0 ton till 5,9 ton. Detta tack vare förbättrad cellkemi i batterierna.

Även standardutrustningen har setts över för att öka komforten. Numera är driver awareness standard, liksom BLIS med styrassistans, cross traffic alert med bromsassistans och rear collision warning och mitigation tillsammans med 360-kamera och automatiskt avbländande backspeglar. Även trådlös telefonladdning är numera standard på alla versioner.

Polestar 2 MY2024 går att beställa nu och priserna börjar på 559 000 kronor. Leveranserna ska börja i augusti 2023.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094