23948sdkhjf

Hälften av EPA-traktorerna klarade inte besiktning

En stor del av landets A-traktorer hade under 2022 vid besiktningen så allvarliga brister att de var tvungna att åtgärdas omedelbart. Flera av fordonen hade också ändrats på ett otillåtet sätt.

I år är det första gången Bilprovningen kan redovisa statistik för besiktigade A-traktorer. Under 2022 visade 65,5 procent av de cirka 3 000 fordonen som Bilprovningen gjorde på så allvarliga brister att de behövde åtgärdas omgående.  Det är en ökning med 2,9 procentenheter från 2021. Värst var det i Gotlands län med 84,6 procent och lägst i Östergötlands län med 51,4 procent.

Hälften av de besiktigade A-traktorerna hade fel som krävde ombesiktning. Enligt Bilprovningen är detta dubbelt så mycket som de personbilar som besiktigades under förra året. Där var motsvarande andel 21,6 procent. 

Flera av A-traktorerna, 14,3 procent, fick anmärkningar under benämningen System Övrigt. Om man ser till personbilar ligger siffran på 2,6 procent.

– Vid besiktningen konstaterar vi att A-traktorer ofta är ändrade jämfört med andra fordonsslag. Exempel på detta är att konstruktionen ändrats så att fordonet går fortare än tillåten hastighet eller att det har byggts om på något sätt, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen, i en kommentar.

Besiktning av A-traktorer

A-traktorer besiktas för första gången senast fyra år efter den månad som ursprungsfordonet togs i bruk, för andra gången senast två år och därefter vartannat år.

Källa: Bilprovningen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078