Spherefamiljen får tillökning med flexibelt koncept
Audis senaste konceptbil har döpts till Activesphere och är den fjärde medlemmen i Sphere-familjen. Den följer storasyskonen Skysphere, Grandsphere, Urbansphere och är en fyradörrars crossover-coupé på 4, 98 meter.
Tillverkaren beskriver den som en mångsidig och gränsöverskridande bil vars drivsystem och chassi funkar lika bra i terräng som på väg.
Bilden har designats och tagits fram hos Audi design studio i amerikanska Malibo där Gael Buzyn, chefen för designstudion har lett arbetet med den. Audis tekniska utvecklingschef, Oliver Hoffmann, säger att de fyra konceptbilarna visar företagets vision för framtidens premiummobilitet.
– Vi upplever ett paradigmskifte, speciellt när det gäller interiören i våra framtida Audi-modeller. Interiören blir en plats där passagerarna känner sig hemma och samtidigt kan koppla upp sig mot världen utanför. Den viktigaste tekniska innovationen i Audi activesphere är vår anpassning av Augmented Reality till mobilitet.
Konceptbilen Activesphere bjudert också på en mängd futuristiska egenskaper. Med ett VR-headset ska föraren kunna få en bild av den riktiga miljön och rutten samtidigt som denne kan se 3D-innehåll och interaktiva element.
Som exempel nämner Audi trafiksäkerhetsinformation som hala vägar eller trafikstockningar. Men även att det går att projicera högupplöst topografi i 3D ovanpå det verkliga landskapet.
Till det har bilen ett autonomt läge där instrumentpanel, ratt och pedaler försvinner och döljs. När föraren vill ta över körningen ska ratt och instrumentbräda svänga ut under vindrutan där det legat dolt.
Activesphere landar på 4, 98 meter i längd, 2, 07 meter i bredd och 1, 60 meter i höjd. Hjulbasen ligger på 2, 97 meter och bilen har utrustats med 22-tumsfälgar. Fälgarna har också rörliga segment som ska underlätta vid offroad-körning. För de förare som vill ge sig ut på utflykt har också bilen det som Audi kallar för “active back”. Genom ett knapptryck skjuts en motoriserad skiljevägg ut bakom baksätet för att isolera kupén. Samtidigt fälls det vertikala segmentet av bakpartiet ut och blottar ett lastgolv med fästen.
Audi hävdar att bilen har en räckvidd på 60 mil och att den tack vare ny laddteknik ska kunna ladda på nolltid. På mindre än 25 minuter ska batteriet på 100 kWh gå från fem till åttio procent tack vare den så kallade PPE-tekniken. PPE, eller Premium platform electric som akronymen står för utvecklades av Audi tillsammans med Porsche AG. De första serietillverkade bilarna från Audi med den nya tekniken kommer att visas upp innan årets slut. Gael Buzyn beskriver Activesphere som ett unikt fordon.
– Det är en ny typ av crossover som på ett smart sätt kombinerar elegansen hos en Audi Sportback och funktionaliteten hos en suv med verkliga offroad-egenskaper, säger han i en kommentar.