Mercedes nya eSprinter klarar upp till 40 mil
Mercedes vill stolt berätta att bilen är uppbyggd på ett modulkoncept i tre delar. Det ska göra att den går att bygga i otaliga konfigurationer på samma sätt som Sprinter utan e-prefix.
Frontmodulen med hytten innehåller alla högspänningskomponenter utom batteri och motor. Samma front kan användas med alla batterier och axelavstånd.
Batterimodulen är monterad under chassit mellan axlarna vilket ger en låg tyngdpunkt och bättre väghållning. Slutligen är den tredje delen av modulsystemet bakaxeln, med sin integrerade motor.
Alla nya eSprinter har motorn monterad direkt på bakaxeln. Motorn väger 130 kilo och kan fås med 100 kW (130 hk) eller 150 kW (195 hk) maxeffekt och ett vridmoment på upp till 400 Nm.
Enligt Mercedes gör placeringen det enkelt att bygga bilen med olika axelavstånd och även som naket chassi för till exempel husbilsbyggare. eSprinter går att få med upp till 4,25 tons totalvikt och med en släpvagnsvikt på upp till 2 000 kilo.
Tre olika batteristorlekar finns att välja mellan: 56, 81 eller 113 kW – alla är av litium/järnfosfat (LFP) vilket betyder att de är helt fria från kobolt och nickel.
Laddning med AC kan ske med upp till 11 kW och DC-laddning med upp till 115 kW.
Förarkomforten i transportbilar har ofta varit eftersatta men nya eSprinter har samma version av Mercedes-Benz digitala, röststyrda infotainmentsystem MBUX som märkets nya personbilar. Det innebär bland annat navigation som tar hänsyn till vilken sträcka som förbrukar minst energi. Samt vilken laddstrategi som snabbast tar bilen till målet. Laddningen kan betalas automatiskt genom fordonsportalen ”Mercedes me”. Här går det också att låsa/låsa upp bilen via mobilen och följa var den befinner sig.
Officiell lansering sker under senare delen av året och de första bilarna beräknas komma till Sverige vid nästa årsskifte.