Lamborghini tar farväl av V12:an
Lamborghinis Invencible och Auténtica är två spektakulära versioner som markerar slutet på V12-eran, och början på hybridåldern. Genom att involvera kunden redan från början ges möjligheten att skapa individuella och helt skräddarsydda modeller i fabriken.
– V12-motorn är en av hörnstenarna i vår historia. När vi går mot en ny era där vi, som en del av vår Direzione Cor Tauri-strategi, omfamnar hybridteknologi hyllar vi samtidigt den traditionella V12:an med två modeller som också representerar vår expertis inom individualisering, säger Stephan Winkelmann, vd för Automobili Lamborghini.
De två spektakulära modellerna har designats av specialisterna på Lamborghinis eget designcenter, Lamborghini Centro Stile, och är baserade på den befintliga V12-plattformen. Visuellt visar Invencible och Auténtica några av de designelement som ända sedan starten bidragit till varumärkets betydelse. Exempel på detta är de sexkantiga och Y-formade elementen, som liksom bilarna i övrigt hämtat sin inspiration från racingbanorna.
V12-motorn är en av hörnstenarna i vår historia. Stephan Winkelmann
Båda specialversionerna delar samma centrala chassi från Aventador, som klätts i en kolfiberkaross med design och teknik som testats av Lamborghini i tävlingslopp runt om i världen. Den speciella motorhuven känns igen från trackdaybilen Essenza V12, medan den iögonfallande frontspoilern är designad för att styra luftflödena på det mest effektiva sättet. Interiören domineras också av rena, skarpa linjer med en minimalistisk instrumentpanel.
Endast föraren har utsikt över displayen, vilket understryker det enkla konceptet och markerar ett kompromisslöst fokus på körupplevelsen. Invencible och Auténtica är de två sista bilarna som Lamborghini producerar med en 6,5-liters V12-motor, innan övergången sker till en ny hybridera. Den slutliga versionen av den utgående V12:an levererar 780 hästkrafter och ett vridmoment på 720 Newtonmeter. Den kombineras med en 7-växlad ISR-växellåda, fyrhjulsdrift och Lamborghini Dynamic Steering med bakaxelstyrning.