23948sdkhjf

Nya tjänsten: “Som ett Netflix fast för bilar”

Blocket och Schibsted lanserar en sajt där det ska gå att skaffa abonnemang på bilar. Företagen beskriver tjänsten som ett mer flexibelt alternativ till vanlig leasing.

“Som Netflix fast för bilar”. Så beskriver Schibsted och Blocket sin nya marknadsplats för bilabonnemang där kunderna ska kunna kortleasa bilar. Tjänsten som fått namnet Honk lanserades redan i höstas i Norge där den i dag har över 100 000 besökare i månaden. Planen är att Honk ska lanseras i alla nordiska länder under 2023.

– Bilmarknaden genomgår just nu en dramatisk transformation där många konsumenter går från att vilja äga sin bil till att enbart vilja ha tillgång till en bil, på kortare eller längre sikt. Med det nya erbjudandet genom Honk förstärker och utvecklar vi vår position som ledande aktör på marknaden, både när det kommer till begagnade och nya bilar, säger Robin Suwe, vd på Blocket och ansvarig för affärsområdet Mobility på Schibsted Nordic Marketplaces, i en kommentar.

Henrik Littorin, vd för Honk, menar att med vanlig leasing binder man sig ofta i ett avtal på tre år. Med den nya tjänsten finns istället ett bredare utbud av bilar med olika typer av bindningstid. På sajten samlar de bilabonnemang från flera olika leverantörer som själva sätter sina egna villkor och priser. Gemensamt är att uppsägningstiderna ska vara korta, ibland på bara en månad.

– Med bilabonnemang kan man snabbt och enkelt säga upp sin bil vid behov för att sedan starta ett nytt abonnemang när man så önskar. Det Honk erbjuder är helt enkelt ett slags Netflix för bilar. Ett abonnemang där man betalar en fast månadskostnad där allt ingår, från skatt till försäkring, vinterdäck och service.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.516