Mustang först i Fords satsning på LFP-batterier
Ford kommer i år att introducera litiumjärnfosfat-batterier, LFP, till Mustang Mach-E i Europa. Det som en del av företagets strävan efter att göra elbilar billigare till sina kunder. Företaget planerar även att bygga LFP-batterifabrik i Michigan i USA för en kostnad på 3,5 miljarder dollar som öppnar 2026.
Ford kommer i år att introducera litiumjärnfosfat-batterier till Mustang Mach-E i Europa. Foto: Ford
Genom att lokalisera batteriförsörjning i de regioner där Ford har produktion så hoppas företaget förbättra tillgängligheten och göra priserna mer överkomliga för kunderna. Detta är en del av Fords plan där de siktar på att producera 600 000 elbilar i slutet av detta år och 2 miljoner bilar globalt i slutet av 2026.
LFP-batterier är kända för att vara hållbara och tåla mer frekvent och snabbare laddning, samtidigt som de använder färre dyra råvaror. Detta billigare batteri i storskaleproduktion, ska förhoppningsvis sänka kostnaderna och hålla ned priset till slutkunder. LFP-batterierna kommer att erbjudas i Fords kommande elbilar och elektrifierade lastbilar som idag är under utveckling.