LEDARE: Kasta inte ut barnet med badvattnet
I mitten av februari röstade EU-parlamentet igenom ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar. Men bara några veckor senare satte Tyskland en käpp i hjulet när frågan kom upp till ministerrådet. Nu har datumet för beslutet skjutits upp till ett senare tillfälle. Tyskland och Italien vill nämligen se förändringar i lagstiftningen som kommer tillåta förbränningsmotorer med alternativa drivmedel. Volker Wissing nämner bland annat e-fotogen och e-metanol.
Att de fossila bränslena måste bort borde vara självklart. Men givetvis får man inte stirra sig blind på ett enda alternativ som exempelvis eldrivet.
Omställningen är något som de flesta fordonstillverkare redan har omfamnat. Både Ford och Volvo har sagt att de kommer ha ett helt eldrivet modellutbud från och med 2030. Här i Sverige har också de två ländernas (hm kanske lägga till Tyskland och Frankrike igen är att för beslut fått kritik från Mobility Sweden. I en intervju med Sveriges Radio sade organisationens vd Mattias Bergman att elektrobränslena inte får stoppa elektrifieringen som är huvudspåret i omställningen. Något han menar att Tysklands beslut gör.
Organisationen Svebio har dock välkomnat det tyska spåret. De menar att lagstiftningen inte bara skulle stoppa fossila bränslen men även biogas, biodiesel och motoralkoholer.
Att de fossila bränslena måste bort borde vara självklart. Men givetvis får man inte stirra sig blind på ett enda alternativ som exempelvis eldrivet. Målet är trots allt att få ned koldioxidutsläppen. Att Tyskland och Italien nu förhalar beslutet behöver därför inte nödvändigtvis vara något dåligt. Risken med en ogenomtänkt lagstiftning är att man kastar ut barnet med badvattnet då alternativa drivmedel förbjuds.
I slutändan talar dock det mesta för elbilen. Forskare vid Yale school of the environment, en del av Yales universitet, har visat att minst tre fjärdedelar av energin som tankas i en bil med förbränningsmotor går förlorad. Hos en elbil är förlusten av energin enbart en tredjedel. Lägg därtill att den inte behöver servas lika ofta.
Det initiala lagförslaget skulle kanske knuffa på elbilsutvecklingen något. Men det är ändå en väg majoriteten av fordonstillverkarna redan tagit. Bättre tror jag är att komma med ett stort knippe morötter. Som att återinföra bonus-malussystemet, premiera mindre elbilsmodeller, snabba på laddinfrastrukturen och underlätta för företagande i glesbygd.
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.