Bilhandelsreklam om ”döende” farmor fälls: ”Opassande, okänslig och osmaklig”
Ett radioreklaminslag för fordonsannonser på Blocket har fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON. Inslaget har producerats av Kid Collective och Bleck Film.
Inslaget anmäldes av två privatpersoner som anser att den är opassande, okänslig och osmaklig då det verkar som att en farmor dör samtidigt som hennes barnbarn är är förtvivlad och upprörd.
RON skriver att en av anmälarna tycker det är olämpligt att ha ett scenario där det verkar som att någon ligger på sin dödsbädd. Allt i syftet att erbjuda annonsplatser för att sälja och köpa fordon.
Blocket Fordons radioreklam
Den anmälda reklamen är en 20 sekunder lång radioreklam. Inledningsvis hörs ett pipljud som påminner om en varningssignal från hjärtövervakning och en ung kvinna som med orolig röst upprepade gånger säger ”Farmor!”. Pipet eskalerar och kvinnan säger ”Hör du mig?”.
Kvinnan skriker sedan ”Farmor snälla! Farmor!”. I bakgrunden hörs sedan ljudet av en motor och en handbroms som dras åt. Farmodern säger ”Jösses vad nära de har parkerat”. Den unga kvinnan suckar. En speakerröst säger ”Vad väntar du på? Hitta din nya bil på Blocket
Källa: Reklamombudsmannen
Blocket har svarat RON att syftet med reklaminslaget var att marknadsföra Blocket Fordon. Det ville man göra med att skapa en ”humoristisk och överraskande berättelse som belyser vikten av att ta vara på de små men betydelsefulla stunderna i livet.”
De säger att radioreklamen fortsätter på ett tema från deras tv-kampanj som sänts jämsides. Där har en farmor reflekterat över sina val i livet med fokus på att göra de valen när det fortfarande går. Blocket menar att deras avsikt inte var att väcka obehag och tar reaktionerna på allvar och tar med sig dessa till kommande kampanjer.
RON anser att reklamen inte har varit utformad med särskild varsamhet. Att Blocket haft en humoristisk ambition ändrar inte deras bedömning. Därför anser RON att reklamen är stötande och bryter mot ICC:s (Internationella handelskammaren) regler.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd
RON består av ordförande och vice ordförande (lagfarna domare). Vidare består RON av ett tjugotal ledamöter som utses bland marknadens aktörer, bland annat annonsörer, medier, reklamproducenter och konsumenter.
I RON finns även akademiker med specialistkunskaper inom marknadskommunikation.
RONs ledamöter utses av Reklamombudsmannens styrelse. RON sammanträder en gång i månaden, med uppehåll för en sommarmånad. RONs beslut kan inte överklagas, men de kan omprövas om ett fel begåtts i handläggningen eller om nya förhållanden motiverar det.
Besluten är att se som vägledning i vad som är god marknadsföringssed och annonsörer förväntas följa besluten. RO är näringslivets frivilliga självreglering och kan inte besluta om sanktioner som exempelvis skadestånd.
Källa: Reklamombudsmannens opinionsnämnd