LEDARE: Etanol – en brygga till hundra procent el?
Att den gröna omställningen sker i full fart i alla tillverkningsområden blir allt tydligare för var dag som går. Förbudet mot förbränningsmotorer som EU nyligen röstade igenom, om än med undantag för e-bränslen, är bara ett exempel. Stellantis vd Carlos Tavares trodde förvisso inte att det skulle ha någon större betydelse för elbilsskiftet. De, precis som många andra tillverkare, satsar för fullt på just elbilar. Det finns dock undantag, Toyota tror på alternativ som vätgas och hybrider utöver eldrivet. Tavares tar dock upp en viktig poäng och det är att komma med lättare elbilar. Något som inte bara kan sänka vikten och ge mindre batterier men i långa loppet även sänka priset på bilarna.
Även om etanoldrivet inte är helt fritt från koldioxidutsläpp är det ur klimatsynpunkt givetvis ett bättre drivmedel jämfört med bensin eller diesel.
Ett annat tecken på att omställningen och elektrifieringen påverkar alla delar av samhället är att Sveriges första eldrivna ambulans har tagits i drift. Även om det “bara” är en transportambulans visar den också på alla de fördelar eldrivet för med sig. De ambulanssjukvårdare som fått använda den tar upp tystheten som en stor fördel, men till det också att den accelererar snabbare och mjukare.
Den eldrivna ambulansen utgår från Järfälla strax utanför Stockholm och har därmed också tillgång till den nödvändiga laddinfrastruktur som behövs. För där ligger fortfarande ett problem i att kunna få eldrivet att funka fullt ut även i glesbygden. Nämligen att det fortfarande inte finns tillräckligt med möjligheter att ladda bilen.
Därför kan som sagt e-bränslen som etanol vara ett bra alternativ fram tills dess att det finns laddstolpar längs med varje väg. Just etanoldrivna bilar har också fått ett uppsving i år. Mobility Swedens siffror som tar upp nybilsregistreringar visar att antalet etanoldrivna personbilar under första kvartalet i år är det högsta på tio år. En hel del tyder på att det är Fords och Subarus satsning på modeller som kan tankas med E85. Energibolaget St1 har förespråkat E85 som en brygglösning fram tills att elektrifieringen är något som funkar i hela Sverige. De lyfter även möjligheten att konvertera bensinbilar till att bli just etanoldrivna.
Även om etanoldrivet inte är helt fritt från koldioxidutsläpp är det ur klimatsynpunkt givetvis ett bättre drivmedel jämfört med bensin eller diesel. Utifrån det finns det därför en poäng i att göra som i Frankrike där man har en minimibeskattning och lägre momssatser på etanol. Till det gäller det att få till en morot för elbilsägande. Regeringen har visserligen slopat bonusmalus-systemet men det finns andra vägar att gå. I Norge har elbilar under lång tid varit momsbefriade. Förra året infördes förvisso delvis moms på elbilar över 500 000 kronor och då på delsumman som översteg beloppet. Vi behöver även mindre elbilar och just en sådan morot skulle kunna bidra i att även de med en tunnare plånbok kan vara med i omställningen till eldrivet.
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.