Helst en kvinnlig försäljare när svensken ska köpa bil
Att köpa bil är näst efter ett bostadsköp en av de största affärerna man gör i livet.
Därför är det extra viktigt att man känner förtroende för säljaren då positionen man befinner sig i är något utsatt.
Enligt en undersökning, gjord av bilförsäljaren Kamux, så litar fler än hälften (55 procent) av svenskarna lika mycket på båda könen, men det är nästan en av fem (18 procent) som har större förtroende för kvinnor.
Vad gäller kvinnliga bilförsäljare är förtroendet högre hos den yngre generationen. En tredjedel av personerna mellan 18–29 år svarar att de litar mest på kvinnor.
Men 33 procent av de som svarat i undersökningen säger samtidigt att de saknar förtroende för både män och kvinnor som säljer bilar.
– Precis som för tre år sedan litar svenskarna mest på kvinnor och detsamma gäller vid bilköp. Trots detta jobbar vi i en väldigt mansdominerad bransch där vi på Kamux verkligen ser vikten av både jämställdhet och mångfald. Vi strävar alltid efter att ligga ett steg före inom branschen och arbetar för att locka fler kvinnor till att vilja arbeta med bilar, säger Linda Viktorin, marknadschef på Kamux, Sverige i ett pressmeddelande.