23948sdkhjf

LEDARE: En halvmesyr till elektrifieringssatsning

Regeringen storsatsar på att det ska vara möjligt att ladda sin elbil oavsett var i landet man befinner sig. Med pengar till laddinfrastruktur hoppas man också att fler ska välja elbil. Men är det verkligen tillräckligt?

När landets bilflotta ska elektrifieras är det en mängd olika saker som måste hänga med. Enligt de flesta kunniga räcker själva elen till, värre är det med laddinfrastrukturen i vårt avlånga land. I städerna finns det vanligtvis tillgång till laddstolpar även om det kanske i vissa fall innebär att man får stå och vänta på en ledig lucka. Värre är det i glesbygden även om det ser ut att börja ändras. När föreningen Gröna mobilister tidigare i år släppte en undersökning visade den på en stor ökning av snabbladdare i landsbygdskomunerna. Sista januari i år kunde 90 procent av dessa kommuner erbjuda snabbladdning. Det var en ökning med 55 procent jämfört med december 2021. Samtidigt finns det enligt Gröna mobilister kvar vita fläckar ute på Sveriges landsbygd.

Dock blir det märkligt med en så stor satsning på laddinfrastrukturen ...

Regeringen meddelade i slutet av förra året att de under 2023 ska satsa 400 miljoner kronor på en fortsatt utbyggnad av laddstolpar. Under de två efterföljande åren ska ytterligare 500 miljoner kronor gå till att förbättra laddmöjligheterna ute på landets vägar. Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) har sagt att tillgången till laddstationer ska vara så god att elbil är ett bra alternativ oavsett var i Sverige man bor. Hon menar också att en snabbare elektrifiering av transportsektorn är viktig för att utsläppen ska kunna vara i princip noll till 2045.

Att regeringen satsar pengar för att öka möjligheterna att använda sig av elbil oavsett om man bor i en tätort eller långt ute på landet är bra. I och med omställningen till fossilfritt måste det givetvis finnas en möjlighet att också kunna ladda sin bil, oavsett vart man är på väg.

Dock blir det märkligt med en så stor satsning på laddinfrastrukturen med det uttalade målet att bilister ska föredra eldrivet samtidigt som man i november hastigt slopade klimatbonusen. I samband med regeringens besked skedde en rusning till flera bilhandlare men efter det har elbilsmarknaden enligt Mobility Sweden blivit iskall.

Trots det visar statistik som Kvdbil släppte tidigare i sommar att varannan bil kommer vara eldriven år 2023. Kvdbils försäljningschef sade dock då att det största hindret är priset. Där är inflationen i kombination med räntor och just den slopade bonusen något som gjort att potentiella elbilsköpare skrämts bort.

Det rimliga vore därför, om nu regeringen på allvar vill se att fler väljer en eldriven bil före en sådan med förbränningsmotor, att man återigen inför någon form av morot.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064