En arbetsmiljö i förändring
Att dö eller skadas på jobbet är något som kan drabba Sveriges alla arbetstagare.
Enligt statistik från Arbetsmiljöverket, anmälde 35 400 personer att de drabbats av arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro under 2022.
Många av de arbetsolyckor, som leder till sjukfrånvaro, inträffar när det händer något som avviker från det normala eller när man inte har följt de vanliga rutinerna.
Bland män är det vanligast att förlora kontrollen över verktyg, maskiner och transportfordon.
För kvinnorna dominerar olyckor på grund av fall och tunga eller besvärliga lyft av till exempel patienter.
Fordonsverkstadsbranschen har som bekant en del riskområden såsom dåliga arbetsställningar, kemikalier, vibrerande verktyg och ett ständigt inflöde av ny teknik.
Jimmy Sjöö, fordonstekniker på Atteviks Bil och regionalt skyddsombud för IF-Metall, är väl bevandrad med riskerna som finns inom den branschspecifika arbetsmiljön.
– Jag jobbar själv som tekniker och är högvoltsexpert, vilket är den högsta behörigheten. Vi inom motorbranschen jobbar mycket med kemikalier som är väldigt onyttiga till exempel olika former av oljor, motoroljor, växellådsoljor, smörjfetter, isocyanater och så vidare. Sedan har vi dåliga arbetsställningar och vibrerande verktyg som kan ge ”vita fingrar”. Dessutom förekommer risker för hörselskador, klämskador. Hög stress och tajta ackord kan skapa farliga genvägar, säger Jimmy Sjöö.
Fordonsbranschen är i ständig utveckling vilket ger nya och okända utmaningar för den som jobbar i motorverkstaden.
– Det kommer ständigt ny teknik, men vi som ska jobba med dessa bilar har inte rätt utbildning för detta ännu men förväntas ändå lösa problemen, säger Jimmy Sjöö.
Gör man fel i detta läge så är risken för mycket allvarliga skador väldigt stor. Jimmy Sjöö, Atteviks Bil
I takt med att det rullar allt fler elbilar på Sveriges vägar så ser Jimmy Sjöö, som är högvoltsexpert, nya risker gällande arbetsmiljön. Arbete med just högvoltsbilar, elbilar med kraftfulla batterier, kan resultera i ödesdigra konsekvenser om man slarvar med att ha rätt utrustning eller verktyg.
– Vi ser ju vissa risker med detta arbetet när vi öppnar upp batteriet för då står vi över ett oskyddat batteri med full spänning påkopplad. Gör man fel i detta läge så är risken för mycket allvarliga skador väldigt stor. Här skiljer det sig mellan de olika bilmärkena vilka krav som sätts för att utföra ett sådant jobb, en del ska ha ett eget rum för detta, en del ett draperi och någon bara ett avspärrningsband, säger Jimmy Sjöö.
De regionala skyddsombuden Jimmys Sjöö, Atteviks Bil, och Julijana Mijatovic, Husqvarna, kommer prata mer om arbetsmiljön under Motormagasinets Branschdag i Jönköping 20 september.
Se mer om eventet Artikeln är en del av vårt tema om Branschdagen 2023.