23948sdkhjf

LEDARE: Frågan som dragits i långbänk får dras lite till

En fråga som tröskats i över ett årtionde har till sist nått sitt mål. Eller åtminstone nästan. Med Sverige som första Sermi-land i EU återstår bara 26 stycken till. Ett arbete som kan ta flera år.

När detta nummer kommer ut har Sermi trätt i kraft i Sverige. Frågan har stötts och blötts i över ett årtionde och när det äntligen såg ut att bli av – ja, då sköts det upp i ytterligare två månader. I det större perspektivet är det en liten tidsrymd men visar trots allt på hur invecklat det kan vara när en uppsjö med EU-länder ska vara med och komma överens. Det nya kravet på certifiering inträder dock inte i alla EU-länder samtidigt utan enbart först i Sverige.

I teorin skulle detta kunna innebära att en skånsk verkstad kan förlora kunder som istället åker över sundet till Danmark.

På tur väntar Danmark som, om allt flyter på som det ska, kommer att bli nästa Sermi-land i februari nästa år. Hur länge det dröjer innan alla länder i unionen omfattas av Sermi är i nuläget dock oklart. Att inte alla länder omfattas samtidigt är rätt märkligt då tanken med EU trots allt är att de anslutna europeiska länderna ska kunna verka på lika villkor. Men de olika datumen är inte det enda som gör att konkurrensen kan snedvridas. För att bli certifierad för Sermi får nämligen den tilltänkta mekanikern inte finnas med i belastningsregistret. Vad som hamnar i registret skiljer sig länderna emellan. Här i Sverige räcker det med en fortkörningsbot för att en mekaniker ska bli nekad. Samtidigt i grannlandet Danmark kan motsvarande mekaniker köra för fort och ändå få nyckeln som behövs för att komma åt fordonsinformationen.

I teorin skulle detta kunna innebära att en skånsk verkstad kan förlora kunder som istället åker över sundet till Danmark. De danska verkstäderna får alltså en tidsfrist men även ett trumfkort när det kommer till belastningsregistret. Nu tror jag inte att de danska fordonsteknikerna är mer benägna att bryta mot hastighetsbestämmelserna än vad våra svenska diton är. Eller att fordonsmekar överlag kör för fort jämfört med resten av befolkningen. Men det uppstår som sagt en märklig snedvridning i hur Sermi har lanserats.

Än så länge är det också oklart exakt vilken säkerhetsrelaterad data som kommer att låsas av fordonstillverkarna. När Motormagasinet höll Branschdagen på Elmia i Jönköping tidigare i september deltog de Cabar som certifierar fordonsverkstäderna för att svara på frågor. ”Det återstår att se” och ”vi vet inte” var svaren på exakt vilka delar och data som skulle omfattas efter första oktober.

Men en viktig poäng som Johan Nilsson, vd för Sermi-caben Treffco, lyfte var att när en verkstad och dess mekaniker väl är certifierade kan det underlätta arbetet en hel del. Med certifikatet behövs nämligen inte ett certifikat för varje enskilt bilmärke.

På Sermis hemsida skriver man att schemat för implementering av Sermi kommer uppdateras varannan månad. Danmark är som sagt ut härnäst i februari nästa år. Men med ytterligare 25 EU-länder skulle det alltså ta mer än fyra år innan Sermi införts i hela EU. Sannolikt kommer det gå snabbare än så allteftersom det införs i fler länder.

Frågan är bara hur snabbt.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078