Fem myter om olja – så kan du svara bilägaren
Olja är fortfarande en viktig del på verkstäderna. Som mekaniker gäller det att vara uppdaterad för att kunna förklara för bilägarna vilka förutsättningar som gäller och varför billig olja inte alltid är bättre.
Danska Au2part, som säljer Champion och Liqui Moly, har listat fem oljemyter som de vill slå hål på.
Myt 1: Jag behöver inte byta olja, jag kan bara fortsätta fylla på.
Att fylla på motorolja mellan servicetillfällena är rimligt och nödvändigt om oljenivån sjunker. Det är dock en dålig idé att fylla på regelbundet i stället för regelbundna oljebyten. Ett sådant tillvägagångssätt ignorerar den avgörande roll som oljebyten spelar för att upprätthålla en hälsosam och effektiv motor. Med tiden samlar motorolja på sig föroreningar, bryts ner och förlorar sin effektivitet på grund av värme, tryck och kemiska reaktioner. Motoroljan blir med andra ord utsliten. Att bara fylla på med olja löser inte problemen och kan till och med göra dem värre genom att man spär ut den nya oljan med den gamla och förorenade. Frekventa oljebyten spolar å andra sidan ut den gamla förorenade oljan och ersätts av en ny som återställer optimal smörjning, värmehantering och motorskydd.
Myt 2: Mineralolja är detsamma som syntetisk olja.
Mineralolja och syntetisk olja är inte samma sak. Vardera typen har distinkta egenskaper som avgör dess totala prestanda. Mineralolja kommer från råolja, ett naturligt förekommande ämne. Den genomgår en raffineringsprocess för att avlägsna föroreningar. Syntetisk olja är produkten av en avancerad kemisk process som gör att den kan ha mer konsekventa molekylära strukturer, skräddarsydda egenskaper och överlägsen prestanda. Syntetisk olja ger bättre termisk stabilitet, oxidationsbeständighet och förbättrade smörjegenskaper jämfört med mineralolja. Dessa fördelar ger bättre motorskydd, minskat slitage och förlängda dräneringsintervall. Syntetisk olja är dyrare än mineralolja, men den är också mycket bättre på att smörja och skydda motorer.
Myt 3: Motoroljor smörjer bara de inre delarna.
Smörjning är förvisso det primära syftet med olja, men absolut inte det enda. Motorolja fyller flera viktiga funktioner för att säkerställa smidig drift och lång livslängd för en motor. För det första fungerar det som ett smörjmedel och täcker alla rörliga delar med en skyddsfilm berikad med speciella tillsatser. Denna film minskar inte bara motstånd och friktion. Den förbättrar även motorns effektivitet, vilket i slutändan förbättrar bränsleekonomin.
Myt 4: Det er ok att använda en annan oljespecifikation än den som anges av tillverkaren.
Även om detta kan vara sant under vissa omständigheter, såsom extrema klimat, rekommenderas det aldrig. Motorer har utvecklats, testats och tillverkats för att använda en specifik specifikation för motorolja. Att använda fel typ av motorolja kan vara katastrofalt. Detta kan innebära ökat slitage på motorns inre delar, korrosion, blockeringar, komponentbrott och motorstopp. Det är viktigt att komma ihåg att specifikationerna inte bara är en viskositetsklass utan också en exakt kombination av tillsatser för att uppfylla tillverkarens tekniska krav.
Myt 5: Oljans viskositet spelar inte så stor roll.
Detta kan inte vara mer fel! Oljans viskositet är en kritisk del av motoroljan eftersom den påverkar motorns prestanda och effektivitet. Viskositeten bestämmer oljans förmåga att ge adekvat smörjning under varierande temperaturer och förhållanden. Genom att använda fordonstillverkarens rekommenderade viskositet säkerställs att motoroljan bibehåller en optimal balans mellan fluiditet och smörjning. Något som gör att motorkomponenterna skyddas från slitage, friktion och värme.