23948sdkhjf

AdBlue hänger med in i framtiden

Elektrifieringen är på frammarsch, även om den går något långsammare inom den tunga sektorn jämfört med personbilarna. AdBlue därmed också en framtid i åtskilliga år till tror Arom-dekors vd Christian Lundell.

För ett år sedan röstade Europaparlamentet igenom ett förslag om att från och med 2035 förbjuda försäljning av nya person- och skåpbilar som går på diesel eller bensin. I nuläget ser dock dieseldrivna lastbilar ut att kunna finnas kvar ett tag efter det. Här pratas det istället om att börja fasa ut försäljningen av dessa vid 2040.

Även om elektrifieringen tågar in allt mer och mer i den tunga sektorn ser det därmed ut som att dieselmotorerna kommer att hänga kvar ett tag till.

Fördelen för oss är att även om det är lågkonjunktur används de här produkterna ändå. Det är inget man väntar med att köpa eller investera i. Christian Lundell, vd Arom-dekor

Åtgärderna är till för att minska utsläppen koldioxid och andra ämnen som kväveoxider som kommer från just dieselmotorer.

Sedan snart 20 år har AdBlue funnits på marknaden för att rena avgaser i moderna dieselmotorer med SCR-teknik.

Ämnet är en betydande del av Arom-dekors sortiment och utgör i dag 40 till 50 procent av omsättningen, även om den tidigare har legat på runt 70 till 80. Företagets vd Christian Lundell, säger att andelen har minskat även om volymen har ökat.

– Vi ser att AdBlue kommer minska i framtiden och har arbetat i flera år på att minska beroendet och växla över till att sälja mer av andra produkter. Fördelen för oss är att även om det är lågkonjunktur används de här produkterna ändå. Det är inget man väntar med att köpa eller investera i.

Ett problem som AdBlue har fört med sig är att det kan bildas kristaller vid förbränningen. Detta i sin tur kan i värsta fall medföra motorstopp. Något som gjort att en del tillverkare tagit fram tillsatser som ska motverka kristallisering. Motormagasinet har exempelvis skrivit om danska företaget Bell Add som tagit fram en sådan tillsatsprodukt. Även Liqui Moly har presenterat en liknande lösning. Dessa har dock fått kritik från bland annat Mikael Edsäter, vd på Yara, som menar att så fort man tillsätter något i AdBlue får det inte längre kallas för just detta. Han får medhåll av Christian Lundell.

– Så som jag tolkar specifikationerna av AdBlue kan man inte modifiera någonting. När man gör det kan man inte kalla det för AdBlue längre för då blir det en annan produkt. Jag skulle säga att det inte finns någon flexibilietet i det receptet.

Det finns dock rätt enkla knep för att undvika bildandet av kristaller i fordonets system. Christian Lundell tar upp två stycken som föraren själv kan ha i åtanke.

– Man ska inte köra tanken tom och tänka på att ju mer luft det kommer in i den, desto lättare bildas det kristaller. Det är bra att hålla tanken så välfylld som möjligt. Fordon som inte kommer upp i högre arbetstemperaturer tenderar att ha mer problem än andra.

Även om AdBlue inte längre får kallas för AdBlue när man blandar i tillsatser finns det inget förbud mot att göra så. För fordonen har sina regler som bestämmer hur mycket avgaser som de får släppa ut. På Arom-dekor har man också tagit fram produkter för att motverka kristallisering. Christian Lundell berättar att den ena har tillsatsen inblandad och klar och en annan där man får tillsätta den själv.

– Fördelen med den första är att du slipper tänka på att blanda i det. Fördelen med den andra är att du kan tillsätta det själv när det behövs. För om du har tio fordon och bara en eller två har problem kan du tillsätta det i enbart dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094