Bilhandeln fortsätter gå kräftgång
I maj registrerades 25 094 personbilar. Jämfört med samma period förra året då 28 480 bilar nyregistrerades innebär det en minskning med tolv procent. Mobility Sweden påpekar dock att maj hade årets hittills högsta siffror och att branschens interna orderstatistik har en viss uppgång jämfört med förra året.
Laddhybriderna ökar igen efter en minskning 2023 och laddbara fordon stod för 53,5 procent av nyregistreringarna. Förra året omfattade elbilarna runt 41 procent av nyregistreringarna. I år hade de minskat till drygt 30 procent i maj.
– Vi har under våren spelat in konkreta förslag på styrmedel till regeringen och andra beslutsfattare där budskapet är att det finns kostnadseffektiva förslag som behövs nu att stötta elektrifieringen och svensk konkurrenskraft, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden, i en kommentar.
Inom den tyngre sektorn minskade både lätta lastbilar såväl som tunga fordon och bussar. Lätta lastbilar minskade med elva procent i maj jämfört med samma period 2023. Under årets första fem månader har det dock skett en uppgång med drygt tio procent.
En svag byggmarknad påverkar fortfarande tunga lastbilar och där minskade nyregistreringarna med 14 procent. Bussar minskade med nästan 32 procent jämfört med maj förra året. Mobility Sweden förklarar att det delvis beror på ryckigheten i kollektivtrafikens upphandlingar.
Maj, 2024 | Maj, 2023 | % 24/23 | |
Personbilar | 25094 | 28480 | -11,9% |
Elbilar | 7614 | 11657 | -34,7% |
Laddhybrider | 5824 | 5975 | -2,5% |
Lastbilar, totalt | 4084 | 4595 | -11,1% |
Lätta lastbilar, upp till 3,5 ton | 3497 | 3920 | -10,8% |
Tunga lastbilar, =>16 ton | 548 | 638 | -14,1% |
Bussar, totalt | 58 | 85 | -31,8% |
Källa: Mobility Sweden |