Nio minskade intäkter och resultat – spår högre intäkter i Q2
Intäkterna sjönk med 9,1 procent till cirka 9 909 miljoner yuan (10 677). Väntat var 10,4 miljarder yuan, enligt Factsets sammanställning.
Bruttomarginalen var 4,9 procent (1,5). Det är tydligt under rivaler såsom BYD och Xpeng.
Leveranserna, som är kända sedan tidigare, uppgick till 30 035 fordon (31 041). Det fjärde kvartalet förra året var leveranserna 50 045 fordon.
Nettoresultatet var -5 185 miljoner yuan (-4 740). Det justerade nettoresultatet var -4 903 miljoner (-4 150).
– Trots den allt hårdare konkurrensen på marknaden har Nios premiumvarumärkespositionering, branschledande teknik och innovativa 'laddningsbara, utbytbara, uppgraderbara' kraftupplevelse erkänts för sin exceptionella konkurrenskraft, vilket har lett till en solid sekventiell tillväxt i fordonsleveranser under de senaste månaderna, uppger Nios vd, ordförande och grundare William Bin Li.
Han fortsätter.
– I april och maj 2024 levererade Nio 15 620 respektive 20 544 fordon, vilket motsvarar en betydande tillväxt på 134,6 respektive 233,8 procent jämfört med föregående år.
I april lanserade bolaget 2024 ET7 Executive Edition innehållande 180 uppgraderingar.
Steven Wei Feng, Nios finanschef, uppger att man ständigt arbetar med operativ effektivitet.
– Vårt fokus ligger fortsatt på att stärka effektiviteten i genomförandet, optimera kostnadshanteringen och öka tillväxten av marknadsandelar.
Nio lämnar också flera prognoser.
Leveranserna av fordon kommer under det andra kvartalet att uppgå till mellan 54 000 och 56 000 fordon, vilket motsvarar en ökning med cirka 129,6 till 138,1 procent jämfört med samma kvartal 2023.
De totala intäkterna kommer att uppgå till mellan 16 587-17 135 miljoner yuan. Det innebär en ökning med cirka 89,1-95,3 procent.