23948sdkhjf

Tecken i tiden när klassiska varumärken dukar under?

Who Wants to Live Forever sjöng Queen en gång i tiden. De flesta börsbolag skulle nog vilja det, men när fordonsbranschen förändras dukar en del legendariska varumärken under.  

Det finns en mängd klassiska varumärken inom fordonsbranschen det kan kännas som att vissa ska kunna leva för evigt. 

Men lågkonjunkturen som drabbat Europa gör att en del dukar under. 

Under sommaren har bland annat batteritillverkaren Varta varit på fallrepet men verkar nu kunna räddas tack vare att ett annat klassiskt varumärke pumpar in pengar i bolaget, nämligen Porsche. 

Fälgtillverkaren BBS, från tyska Schiltach, har för femte gången på tjugo år lämnat in en konkursansökan.

Och undra på om det inte är den sista spiken i kistan för exklusiva fälgtillverkaren som bland annat har levererat fälgar till F1, Indycar, DTM och Le Mans 24-timmarslopp.      

Men det verkar inte stoppa där. Nu är ännu ett klassiskt tyskt bolag fallrepet.  

Stoltillverkaren Recaro har lämnat in en konkursansökan till tingsrätten i Esslingen, nära bolagets hemort Kirchheim unter Teck.

Bolaget låg bland annat bakom tillverkningen av Porsches 356-karossen, en verksamhet som sedan såldes till Porsche. 

Recaro låg bland annat bakom tillverkningen av Porsches 356-karossen, en verksamhet som sedan såldes till Porsche. 

Recaro började då i stället fokusera på tillverkning av sportstolar till bilar och senare även passagerarstolar till flygplan och gamingstolar …

Det som nu hotas av nedläggning är endast tillverkningen av bilstolar, de andra är separerade till egna bolag.

Frågan man kan ställa sig är  om detta är ett tydligt tecken i tiden att framtiden nu tillhör helt andra varumärken varav många kanske kan hittas i fjärran östern?

Om det beror på helt nya affärsmodeller eller behov på grund av elektrifieringen är svårt att veta.

Hur det än blir med den saken så känns det tråkigt, främst av nostalgiska skäl, om både BBS och Recaros sagor skulle vara all.

Artikeln är en del av vårt tema om Sistasidan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047