Kina tullar blir av – för nu
EU-kommissionen inledde undersökningen om Kina-tullar i oktober förra året. Nu har kommissionen kommit fram till att Kina tjänar på orättvis subventionering vid import av elbilar till EU. Detta kommer konkurrera med europeiska biltillverkare. Därför har man bestämt att införa provisoriska tullar på tre utvalda kinesiska elbilstillverkare.
BYD får tillfälliga tullar på 17,4 procent, Geely på 19,9 procent och SAIC på 37,6 procent. Resterande tillverkare som inte har blivit utvalda hamnar i en av två kategorier. De som är samarbetsvilliga får tullar på 20,8 procent. Medan de som inte är de får tullar på 37,6 procent.
Tullarna började gälla den 5 juli i år och kommer gälla i max fyra månader. Under tiden ska EU länderna rösta och ett officiellt beslut ska tas. Det officiella beslutet kommer sedan gälla i fem år.
I och med beslutet är det många kinesiska tillverkare som tittar på att starta upp produktionen inom EU för att undgå tullarna. Chery Auto börjar snart tillverkningen av sin Omoda E5 i Barcelona. BYD har beslutat att bygga en fabrik i Ungern. Zeekr undersöker om de kan tillverka bilarna hos en systerkoncern inom Geely.
Det är dock inte endast kinesiska tillverkare detta kommer att gälla, utan alla elbilar som importeras från Kina. Det kommer därför påverka andra märken som har sin produktion i Kina. EU-kommissionen undersöker bland annat om Tesla ska få en egen uträknad importskatt.