23948sdkhjf

Branschdagen 19/9 – Kampen om fordonsdata hårdnar: ”Ett fall som prövades till sin spets”

Tillgång till fordonsdata är en avgörande fråga när så gott som allt är uppkopplat. Richard Andermyr, hållbarhetsansvarig för nordiska marknaden på Michelin, pratar på Motormagasinets Branschdag om varför det är så viktigt med tillgång till fordonsdata.

Våra fordon blir alltmer digitala och uppkopplade och med det är också frågan om vem som har rätten till den data som genereras högaktuell.

1 juli i år började ett tillägg i typgodkännandeförordningen R155 att gälla. Det innebär att alla nytillverkade fordon ska vara typgodkända i cybersäkerhet av en myndighet som är ansluten till UNECE (FN:s ekonomiska kommission för Europa).

– Det är fordonstillverkaren som är ansvarig för den datasäkerheten. Så om någon kommer med ett fordon som är tillverkat efter 1 juli till en verkstad och vill ha service kan det bli problem. För servicegivaren måste koppla upp sig och då kan fordonet säga att den här uppkopplingen är inte godkänd och jag kommer inte ge någon information, säger Richard Andermyr, hållbarhetsansvarig för nordiska marknaden på Michelin.

Han förklarar att fordonstillverkarna kommer att kunna styra vem som ska ha tillgång till informationen i fordonet.

– Det här är en fråga om fri konkurrens. För om du eller jag köper ett fordon som samlar på sig data måste vi som ägare till fordonet få dela med oss av den datan till vem som helst. Om jag vill anlita en servicegivare som inte är kopplad till ett bilmärke måste jag få bestämma det.

Tidigare i år kom en dom mellan Fiat och bilglasjätten Carglass. Den sade att Carglass hade rätt att plocka ut data via OBD-uttaget. Richard Andermyr tror dock inte att den kommer att bli avgörande i alla andra ärenden där någon vill hämta ut fordonsdata.

– Det var ett fall där det prövades till sin spets. Man kan givetvis hänvisa till den domen, men det är ingen garanti för att få igenom det.

Inom EU arbetar man med det som kallas för Data Act. En förordning som ska omfatta alla föremål och prylar som på något vis genererar data. Förordningen är tänkt att träda i kraft nästa år. Richard Andermyr menar dock att eftersom fordonsbranschen är så komplex behövs det en sektorspecifik reglering som styr tillgången till data i fordon. En åsikt som delas av Däckbranschen Sverige, Svenska Fordonsbranschen och ett flertal andra branschorganisationer som samarbetar i frågan. Det finns en policyavdelning inom EU som arbetar med frågan men den har skjutits fram vid flera tillfällen. När en sådan sektorspecifik reglering skulle kunna träda i kraft är oklart i nuläget, menar Richard Andermyr.



Richard Andermyr kommer att prata på Motormagasinets branschdag den 19 september om varför rätten till fordonsdata är viktig för verkstäderna. Branschdagen är gratis för dig som jobbar på verkstad.

Du kan anmäla dig via länken nedan:

Motormagasinets Branschdag 2024 Fokus verkstad

Artikeln är en del av vårt tema om Branschdagen 2024.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078