23948sdkhjf

Branschdagen 19/9 – Johan Nilsson: ”Vi ser en ökning av biltillverkare som  börjar låsa data och delar bakom Sermi”

Motormagasinets branschdag närmar sig med stormsteg och en programpunkt är Sermi som fortsatt är något som påverkar branschen, vad man än tycker om den saken. Treffcos Johan Nilsson kommer att delta i en paneldebatt i Jönköping.  

Hur har intresset varit när det gäller att certifiera sig för Sermi? 

– I Sverige är verkstadsägare försiktigare än i övriga Europa, är vår erfarenhet. Fler avvaktar till dom faktiskt påverkas av Sermi är den generella känslan. Det vi ser nu är en ökning av biltillverkare som ansluter sig och börjar låsa data och delar bakom Sermi. Detta kommer att påverka ansökningstakten för Sermi, även i Sverige, säger Johan Nilsson.

Sverige fick agera testballong i EU. Har införandet varit smärtfritt eller hade något kunnat göras annorlunda så här i efterhand?  Finns något särskilt som stuckit ut? 

– Att vara först ut innebär alltid en hel del ”trial and error”. Så även i detta fall. Men vi på Treffco har vana av det, vilket gjorde att vi snabbt kunde få vår ackreditering på plats och samtidigt hjälpa Swedac i deras process med hur de sedan kom att arbeta för att ackreditera andra kontrollorgan för Sermi. Vi har lång och mycket god dialog med Swedac sedan tidigare, då vi redan är ackrediterade sedan 2001. Det som har stuckit ut är viljan att förstå och anpassa sig hos alla parter skulle jag vilja säga. Men det är en väg kvar att vandra. Framför allt med att få ombord alla bilmärken som arbetar på den europeiska marknaden.

Om du blickar framåt hur ser du på den fortsatta utvecklingen kring Sermi? 

– Sermi är här för att stanna. Det är klart. Det är ett lagkrav som införs i hela EU. Detta är ingen rekommendation eller ”nice to have”. Detta kommer på sikt att bli det enda systemet för säker åtkomst av stöld- och säkerhetsrelaterade data och reservdelar. Det som tar tid nu är biltillverkarnas implementering av Sermi i sina system. Med tanke på kravställningen i EU-lagstiftningen, som direkt drabbar biltillverkares möjlighet att nyregistrera fordon på den europeiska marknaden om den inte efterlevs, så kommer detta att slå igenom fullt ut. En spännande resa som vi är glada att få vara del av och hjälpa verkstäder både i Sverige och runt om i Europa med att göra, säger Johan Nilsson som tillsammans med Thomas Engström deltar i paneldebatt under Motormagasinets branschdag i Jönköping 19 september.

Artikeln är en del av vårt tema om Branschdagen 2024.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079