KRÖNIKA: Det behövs en bättre utformad skrotningspremie
Jag hoppas att ni alla har haft en fantastisk sommar med tid för återhämtning!
Den nyligen införda tillfälliga skrotningspremien i Sverige, avsedd för dem som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och i stället väljer att leasa eller köpa en elbil, presenteras av regeringen som ett steg i en grön omställning och en mer hållbar framtid. Trots intentionen att minska utsläppen och förnya fordonsflottan, ser jag en stor risk i att premien kommer bli mer eller mindre verkningslös.
Premien, som är satt till 10 000 kronor, är en central del av problematiken. Vid första anblick kan detta belopp framstå som ett attraktivt incitament för dem som överväger att byta ut sitt gamla fordon av EURO 4 klass. Men med tanke på kostnaderna för att köpa eller leasa en ny eller begagnad elbil, framstår premien som ganska blygsam.
Premien gynnar i praktiken främst dem som redan har råd med en ny elbil. Denna målgrupp är troligtvis inte heller de som innehar ett fordon med korrekt klassificering som dessutom nyligen har gått igenom en godkänd kontrollbesiktning. För de som äger ett sådant fordon, är det sannolikt att dess andrahandsvärde är så högt att en premie på 10 000 kronor inte är tillräckligt för att uppmuntra dem att skrota det.
Enligt Boverket, myndigheten som ansvarar för hanteringen av skrotningspremien, mottogs endast åtta ansökningar under premiens första vecka. Med detta tempo kommer knappt 500 fordon att skrotas med hjälp av premien, och trots att det kanske inte är rättvist att dra alltför långtgående slutsatser av denna initiala siffra, är min gissning att högst 1 000 ansökningar kommer in totalt.
Från Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund förespråkar vi att antingen använda hälften av den avsatta summan på 500 miljoner kronor, eller eventuella medel som blir över efter att skrotningspremien avslutas, till en generell skrotningspremie på cirka 5 000 kronor per fordon. Denna premie bör oavkortat riktas mot att skrota bort fordon som har varit avställda i mer än två år.
I slutet av 2023 var antalet avställda personbilar i Sverige nära 1,4 miljoner, med ytterligare nästan 230 000 avställda lätta lastbilar. Dessa fordon står ofta oanvända under lång tid, vilket skapar både praktiska och miljömässiga problem för både privatpersoner och kommuner.
En väl utformad skrotningspremie skulle kunna spela en viktig roll i att få en del av dessa fordon skrotade. Det skulle möjliggöra att återanvändbara delar och material tas tillvara, i stället för att som nu när fordon blir ståendes land och rike runt och endast bidrar till ett stort resursslöseri.