23948sdkhjf

KRÖNIKA: Mer kompetens till motorbranschen – ett gemensamt ansvar!

Ett gemensamt ansvar. Werkstas vd Henrik Archenholtz skriver i sin krönika att hela branschen har ett gemensamt ansvar att göra den så attraktiv som möjlig att jobba i.

När man talar om kompetensförsörjning inom motorbranschen gäller det som företagare att klara av att hålla isär strategiska överväganden från taktiska och operativa. I lite olika kluster konkurrerar vi om arbetskraften och bristen på arbetskraft gör att vi oftare än vi önskar rekryterar från varandra. Jag tror många känner igen sig i den beskrivningen. Detta är det jag vill kalla operativa eller möjligen taktiska överväganden. Den strategiska frågan är densamma för oss alla i branschen. Hur kan vi få fler att välja en framtid som yrkesverksamma i motorbranschen? Såklart vill vi alla vara branschens bästa arbetsgivare, men tillsammans behöver vi också bli branschen med de attraktivaste arbetsgivarna.

Förutom att fler borde ges möjlighet till en framtid inom motorbranschen har vi ett ansvar för vad situationen med kompetensbrist medför för de som redan finns hos oss. För kan man baserat på att det råder kompetensbrist entydigt säga att det är arbetstagarens marknad? Vad gäller lön isolerat, sannolikt ja, men om man också väger in värden som tillfredsställelsen det ger att över tid få ökat förtroende, tryggheten och glädjen att få vara del av ett team, och att få utveckla en arbetsplats och relationerna där, finns det flera negativa effekter även för den enskilda arbetstagaren av kompetensbristen i motorbranschen. Fler människor till motorbranschen är en verklig win-win, där individer, företag och samhället i stort alla blir vinnare.

Är då motorbranschen en bransch som erbjuder både trygghet, villkor, arbetsmiljö, möjligheter, gemenskap och allt annat som gör en bransch attraktiv? Mitt svar på det är ett rungande JA! Visst varierar nivån mellan arbetsplatser och visst finns det alltid mycket att vässa, men sammantaget är min bedömning att vi skulle stå oss väl vid en jämförelse. Så samtidigt som vi som bransch idogt behöver fortsätta sträva mot att skapa arbetsförhållanden i toppklass, behöver vi med tilltagande frenesi försöka nå fram med budskapet om motorbranschens förträfflighet till så många vi förmår.

Det finns inget sammanhang för obetydligt att berätta om motorbranschen. Vi behöver nå fram till alltifrån makthavare som kan påverka utvecklingen för många, på både lång och kort sikt, till en enskild person som står inför att välja gymnasielinje, komvuxinriktning eller bransch att omskola sig till. Lyckligtvis finns media, intresseorganisationer, arbetsgivarorganisationer, utbildningsväsende, företag och myndigheter som brinner för frågan och som gärna krokar arm med oss. Låt oss alla hjälpas åt att sprida ordet!

Med det sagt kommer jag att fortsätta arbeta stenhårt för att Werksta ska vara den mest attraktiva arbetsgivaren i branschen och förväntar mig inget annat, och hoppas inget annat, än att andra gör detsamma. Det är så vi pushar varandra att bli än mer attraktiva arbetsgivare, som företag och som bransch, säkrar allas vårt framtida kompetensbehov, och bidrar till samhällsutvecklingen.

HENRIK ARCHENHOLTZ

vd, Werksta

Artikeln är en del av vårt tema om Rakt på sak.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079