23948sdkhjf

Petras bil blev kvar på verkstaden i 370 dagar

I oktober 2023 lämnade Petra Westin in sin elbil på verkstad. Först nu, 370 dagar senare, fick hon tillbaka den.”Folk tror inte att det är på riktigt”, säger hon.

Förra hösten körde Petra Westin på Limhamn på en refug vilket skadade hennes elbil så allvarligt att den behövde bogseras.

– Det ingick i mitt leasingavtal och när de frågade vilken verkstad bilen skulle bogseras till kändes Hedbergs Bil tryggt, jag har ju känt till dem sedan barnben, säger hon.

Efter några dagar blev hon uppringd av verkstaden.

– Då sa de att den skulle vara klar i slutet på februari, ”herregud, det är ju fyra månader”, tänkte jag. Det var delar som behövde beställas och de sa att andra verkstäder kommer ge samma besked. Så jag lät den vara kvar, säger hon.

När hon ringde i januari för att kolla hur det gick sa de att arbetet pågick. I slutet av februari hade hon fortfarande inte hört något och tog kontakt med Hedbergs igen.

– Då sa de att det var problem med batteriet och att ”inte vem som helst kan fixa det”. Jag fick beskedet att det skulle dröja lite till, berättar hon.

Det som har varit värst är att man är helt maktlös

Petra Westin jobbar som mäklare och har ett krav från sin arbetsgivare att hon måste ha bil. I sitt leasingavtal ingick inte lånebil vilket innebar ett pusslande hemma för att få ihop vardagen.

– Jag och min man fick ha ett logistikmöte varje fredag för att planera hur vi skulle använda hans bil kommande vecka. När det blev riktigt stökigt fick jag låna kollegans eller grannens, säger hon.

När hon kontaktade Hedbergs Bil och förklarade att situationen var ohållbar fick hon låna en verkstadsbil.

– Den bilen hade jag sedan i sex månader. Efter ett tag när hade jag kört ett visst antal mil det blev då dags för service. Så jag fick köra till verkstan med deras bil och få den servad vilket var lite ironiskt.

Förra månaden, 370 dagar efter att bilen lämnades på verkstaden, fick Petra Westin till slut tillbaka sin bil.

– Det som har varit värst är att man är helt maktlös. Var står det i mitt avtal att jag ska godta 370 dagar på verkstaden. Jag har betalat 50 000 kronor i leasingavgifter för en bil jag inte har haft, säger hon.

Jag vill förvarna andra

Nu hoppas hon att hennes situation kan bli ett varnande exempel.

– Jag vill förvarna andra och få ut ett budskap om att vara vaksam och noggrann i avtal med leasing- och försäkringsbolag.

När hon skrev ett inlägg om vad som drabbat henne på Facebook märkte hon att hon inte var ensam. Och hon upptäckte även att situationen inte nödvändigtvis hade varit bättre om hon hade haft låne- eller hyrbil i sitt avtal.

– Då är det oftast en begränsning på 60 dagar. Det är inte klokt, två månader räcker ju inte om man måste ha bilen på verkstad i fyra, sex eller tolv månader.

När Motor-Magasinet pratar med Petra Westin sitter hon i bilen hon fick tillbaka ett par veckor tidigare. Även om den rullar som den ska började servicelampan lysa samma dag hon fick tillbaka den.

– Den lilla skiftnyckeln lyser här när jag kör. Det är mitt ansvar att lämna in den, men jag vågar inte.

Motor-Magasinet har sökt Hedbergs Bil. Till Sydsvenskan säger de att de långa väntetiderna har berott på en tidigare anställd som har misskött kontroller och registrering av fordon. Man ska nu ha infört ett system för att ha bättre koll på fordon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078