KRÖNIKA: Att göra rätt för sig ska vara lätt
Personalliggare, kassaregister, ARN, skatteverkskontroller, arbetsmiljöinspektioner, miljöinspektioner och annat. Jag tror det är många i fordonseftermarknaden som känner igen sig kring allt detta. Ytterst handlar det om en felaktig misstro mot en hel bransch.
Jag tror mig ändå kunna säga att det inte stämmer, att det enbart är några få av tusentals företag som medvetet fuskar för att lura staten, förstöra miljön och blåsa konsumenten.
Dessvärre är det just dessa få som förstör för den stora skötsamma massan. Det i sin tur gör att vi som branschorganisation måste säkerställa att vi gör allt vi kan för att oseriösa aktörer slås ut. Det är en överlevnadsfråga i det långsiktiga perspektivet.
Att vara vinnare genom att inte fuska, utnyttja arbetstagare eller avsiktligt förstöra vår miljö är en hederssak.
Vi har möten med Konsumentverket för att tillsammans med dem utveckla den branschstandard vi satt samman som kallas för ”Verkstadens reparationsvillkor” som bland annat kräver att våra medlemmar följer ARN:s utfall. På olika sätt stöttar vi Skatteverket inför deras kontroller samt att vi ser till att sprida deras utfall från kontrollerna. Under åren har vi även utbildat många av landets konsumentvägledare, men också många verkstäder. Att Sverige var först ut med SERMI (skydd mot fusk vid arbete med lås och larmfunktioner) var ingen slump. Vi var helt enkelt välrustade och organiserade att genomföra SERMI på bra sätt.
Vi försöker alltid svara på branschviktiga remisser, en av de senare handlar om personalliggare. Vi står bakom förslaget att den måste vara digital, uppkopplad till Skatteverket samt att huvudarbetsgivare måste noteras. Det gör vi för att vi vill minska fusket och utnyttjandet av de som redan har en svag position som arbetstagare.
Men ett av de absolut viktigaste verktygen för att säkerställa att fordonsverkstäder jobbar seriöst och följer satta krav även avseende olika miljöförordningar är Godkänd Bilverkstad, GBV. Under det senaste året har vi tillsammans med MRF och flera av våra medlemmar blåst nytt liv i denna viktiga standard. Bland annat genom att omarbeta standarden för att vara mer anpassad för stora aktörer med egna kvalitetsledningssystem. Vi har satt samman ett råd som träffas regelbundet för att där fortsätta utveckla standarden och därigenom få än bättre skärpa i kraven. Men för att ytterligare bygga trovärdighet och få än mer framdrift i GBV ska vi se till att koppla loss den från Svenska Fordonsbranschen och MRF.
Att vara vinnare genom att inte fuska, utnyttja arbetstagare eller avsiktligt förstöra vår miljö är en hederssak. Men det finns en annan otroligt viktig faktor i detta och det är den märkesoberoende fordonseftermarknadens muskler i debatten. För om vi inte kan visa att vi ”håller rent framför egen dörr” så kommer de som inte anser att en fri konkurrens skall få råda alltid ha trumf på hand. Det gäller i debatten om det så kallade ”Gruppundantaget” eller rätten till fordonsdata och mycket mer.
Att göra rätt för sig ska vara lätt. Det handlar om att följa lagar och regler. Men det handlar också om en branschstandard som ger en kvalitetsstämpel som gynnar affären och attraherar kunder. Till syvende och sist handlar det om ett gemensamt ansvar för branschens, och därmed den egna verkstadens, bästa. Tillsammans är vi starka och genom gemensam handlingskraft kan vi städa undan de oseriösa aktörerna.
Artikeln är en del av vårt tema om Rakt på sak.