Hedin-ägda importören anmäls till Konkurrensverket
I slutet av september i år lämnade Min bil in en anmälan till Konkurrensverket. Anledningen var att RN Nordic, som är importör för Renault Groups märken Renault, Dacia och Alpine i Sverige, avslagit Min bils ansökan om att få en auktoriserad verkstad för Renault och Dacia. Något som Motorbranschen var först med att skriva om.
I sin anmälan till Konkurrensverket menar Min bil att RN Nordic har ställt flera krav som är diskriminerande mot oberoende aktörer. De menar även att eftersom Hedin Mobility Group är en av ägarna av RN Nordic har detta haft en betydande del i att Min bil fick avslag på sin ansökan.
Min bil group grundades av dess vd Mickael Persson och består i dag av sex verkstäder i Stockholmsområdet. De är knutna till Autoexperten men är också auktoriserade för flera olika bilmärken.
Mickael Persson berättar för Motormagasinet att de skickade in en ansökan 2021 om att få verkstaden i Sätra auktoriserad för det franska märket. Verkstaden var redan auktoriserad för Jaguar och Landrover men då de två märkena är relativt små i Sverige såg Mickael Persson ett behov och möjlighet att fylla ut med något annat.
– Vi började titta lite på området och landade i att det inte fanns någon konkurrens på Renault. Det var Bilia som var ensamma på det. Då ansåg vi att vi skulle kunna göra nytta i form av konkurrens och ge kunderna ett alternativ.
Ansökan drog dock ut på tiden. Något Mickael Persson menar är rätt vanligt när man vill att en verkstad ska bli auktoriserad. Han beskriver det som att många generalagenter stoppar huvudet i sanden och hoppas att det ska blåsa över.
– Riktigt så funkar inte jag. Jag håller på tills de sticker upp huvudet igen.
Jag sade till dem att jag förväntade mig att de inte använde kriteriekravet då det var ett Moment 22. Mickael Persson, vd Min bil
Våren 2022 fick Renault i Sverige en ny importör när de sålde sin helägda importverksamhet till det nya bolaget RN Nordic som ägs gemensamt av Hedin Mobility Group och Salvador Caetano Group. Ägarbytet gjorde att Min bils ansökan dröjde ytterligare och när det väl blev dags att söka hösten 2023 fick kedjan en frågelista med tiotalet punkter som skulle fyllas i.
Mickael Persson säger att de fyllde i listan punkt efter punkt men att en av dem inte gick att uppfylla. Han säger att ett av kriteriekraven var att hans verkstad skulle han en mastertekniker för Renault vid första maj 2024. Något Mickael Persson menar inte gick att uppfylla innan de hade blivit auktoriserade.
– Jag svarade att de hade ett kriteriekrav som inte stämde överens med konkurrensrätten. Men om de skickade utbildningsplanen kunde jag anmäla mina tekniker så vi kunde bli klara i tid. Jag sade till dem att jag förväntade mig att de inte använde kriteriekravet då det var ett Moment 22.
I ett svar ska RN Nordic ha svarat att de inte ville diskutera konkurrensrätt med Min bil. De hade heller inte några planerade kurser innan första maj. Min bil fick en audit med RN Nordic i februari och en tid efter fick de avslag på sin auktorisationsansökan. Importören hade anmärkt på ett antal punkter som orsak. En diskussion som enligt Mickael Persson blev het var den om vilket DMS-system som skulle användas. RN Nordic ska ha krävt ett annat system, något som skulle ha medfört stora kostnader för Min bil.
– Vår bedömning är att du som multibrandverkstad ska kunna välja vilket system du vill arbeta med. Vi jobbar huvudsakligen med Winassist på alla våra anläggningar och anpassar systemet till den data tillverkaren vill ha. Men RN Nordic ville inte föra någon diskussion kring detta.
Min bedömning är att man har behandlat sina koncernägda bolag på ett annat sätt än vad man har behandlat oss i vår ansökan. Mickael Persson, vd Min bil
DMS-systemet var dock inte det enda RN Nordic hade haft synpunkter på. Mickael Persson säger att ett av kraven var en högvoltsladdare på 22 kilowatt. Deras egen var på 60. Även om laddaren presterade bättre än den efterfrågade kunde den alltså inte godkännas enligt Persson.
Till det påpekades det att Sätra-verkstaden inte hade en notering i kundmottagningen om att de erbjöd Renault-lånebilar. Något som Mickael Persson tyckte rimmade illa då de ännu inte var auktoriserade för märket.
Även verkstadens öppettider togs upp samt att de inte fick ha skadeverkstad för Renault på annan ort. Min bil hade ansökt om just skadeverkstad och denna behövde alltså finnas i samma lokaler som service- och repararationsverksamheten.
– Våra öppettider är sju till 17, måndag till fredag. Men när jag kollade på Hedins anläggningar i Mälardalen hade vi samma tider eller bättre. Jag kunde heller inte ta bort ansökan om att ha skadeverkstad. Hade man ansökt om det måste man hålla vid det, säger Mickael Persson.
Att det är just Hedin som är en av ägarna av RN Nordic tror Mickael Persson och Joakim Sundbom har haft betydelse vid avslaget på Min bils ansökan.
På andra sidan om E4 ligger nämligen Hedin Automotive Segeltorps anläggning som är just auktoriserad för Renault och Dacia. Enligt Mickael Persson använder sig anläggningen också av en skadeverkstad på annan ort. Det som Min bil alltså fått en anmärkning på.
– Min bedömning är att man har behandlat sina koncernägda bolag på ett annat sätt än vad man har behandlat oss i vår ansökan. Sedan är det klart att det inte passar dem att vi ligger tvärs över gatan.
Han säger att han kan respektera att ett företag vill skydda sin marknad. Men att det bara är genom konkurrens som man får bättre produkter och verkstäder.
– Om det sedan är tufft och någon inte överlever spelar det ingen roll. Det handlar om att bäst service vinner. Men det måste vara lika villkor för alla. Man får inte favorisera.
LÄS OCKSÅ:
”Behövs tydligare vägledning från Konkurrensverket”
LÄS OCKSÅ:
RN Nordic slår ifrån sig: ”Utsatt för en stor konkurrens från de oberoende verkstäderna”
Artikeln är en del av vårt tema om Min bil vs RN Nordic.