23948sdkhjf

Slutar vara auktoriserad efter 43 år: "Inte hållbart"

Sedan 1981 har Stures Bil & Motorservice varit en auktoriserad Nissanverkstad. I takt med att kraven har ökat har verkstaden bestämt sig för att sluta vara auktoriserad för märket.   ”Vid årsskiftet är det slut. Det är lite tråkigt”, säger ägaren Åsa Sohlberg.

I 43 år och under nästan hela företagets existens har Stures Bil och Motorservice varit en auktoriserad Nissanverkstad. Men nästa år kommer det förändras.

– Men vid årsskiftet är det slut. Det är lite tråkigt, säger Åsa Sohlberg som äger firman tillsammans med sin bror Jonas Sohlberg till KT-Kuriren.

Anledningen är ökade krav från Nissan som driver upp kostnader.

– De har krävt ganska stora investeringar. Kraven har ökat successivt, men nu blev det väldigt många krav på en gång. Det kändes inte hållbart, helt enkelt, säger Åsa Sohlberg.

– Det känns lite som ett nederlag i och med att vi har haft auktoriseringen så länge, men tyvärr fick vi ingen direkt respons från Nissan när vi tyckte att kraven var för hårda. Det var att skriva under eller tack och hej.

Bland annat så ska verkstaden öka antalet lånebilar och köpa in reservdelar för 150 000 kronor för att ha på lagret.

– Det är delar som vi vet kommer att bli hyllvärmare, säger hon.

De stackarna kommer att få åka ännu längre

Kraven innefattar också en ny skyltning, också det förenat med en kostnad på ungefär 150 000 kronor.

– Det var de här kraven som gällde, det fanns inget att göra, för alla ska ha lika. Oavsett om det är en stor eller liten stad ska alla ha samma skyltsystem, samma antal bilar och samma reservdelar på lager.

Även om de skulle göra investeringarna som krävs så tror hon inte att det slutar där.

– Det är väldigt stora grejer. Dessutom har det verkat som att det framledes ska komma ännu fler krav, säger hon.

Sture Bil & Motorservice är även auktoriserad verkstad för fyra andra märken. Åsa Sohlberg säger att även de ställer krav, men att de är mer rimliga. Verkstaden har ett stort upptagningsområde och nu sympatiserar hon med Nissanägare som kommer behöva hitta en annan.

– Man kommer fortfarande att kunna laga sin Nissan hos oss, men vi kommer inte att kunna hjälpa till med till exempel garantiärenden eller med de som har serviceavtal, säger hon.

- Vi har haft väldigt mycket bilar från Örebro. De stackarna kommer att få åka ännu längre.

I ett mejlsvar till KT-Kuriren skriver Nissan Sverige att ”vi har en standard som gäller för samtliga verkstäder gällande kvalitativa krav som ska uppfyllas för att behålla auktorisationen, vad vi kallar PEMSC, Pan European Minimum Selective Criteria”.

Man skriver vidare att ”alla verkstäder fick göra en ekonomisk kalkyl för att se om kundunderlaget på orten var tillräckligt för att kunna bedriva en lönsam verksamhet”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047