23948sdkhjf

KRÖNIKA: Låt oss kvalitetsstämpla däckbranschen

En cirkulär bilaffär. Anders Rydheimer, affärsutvecklings- och kommunikationsdirektör på Biliakoncernen skriver i sin krönika att däckbranschen skulle behöva en motsvarighet till ”Godkänd bilverkstad”.

Det tuffa ekonomiska läget gör att hushållen allt oftare prioriterar pris framför hållbarhet när de handlar. Det visar Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning. Det är helt rätt att jämföra priser och försöka minska sina kostnader, men generellt vet man ju att – om det verkar vara för billigt för att vara sant - är det ofta så.

Ett typiskt scenario är när vi snabbt ska skifta hjul på höst och vår; ska man boka tid hos sin vanliga verkstad som tar hand om allt annat kring din bil, eller skall man välja en av de tillfälliga däckaktörerna?

Eftersom hjulskifte och förvaring är en till synes enkel service, är det senare ett ganska vanligt val. Får man ett superbra erbjudande om skifte och förvaring, tycker man att andra kedjor är dyra, utan att närmare reflektera över skillnaden.

I dag kan i princip vem som helst starta däckverksamhet, allt som krävs är en F-skattsedel och en försäkring. Den största risken när att man anlitar bolag utan erfarenhet i branschen är dåliga arbetsvillkor och att tjänsten utförs på fel sätt, vilket kan leda till både personskador och kostsamma skador på bilen. När företag dömer ut fullt fungerande godkända däck som utslitna, eller rekommenderar däck som inte är anpassade till bilen kan det bli en ännu dyrare affär. Har man inget kvitto på utfört arbete eller en adress att vända sig till, blir det dessutom svårt att reklamera och få pengarna tillbaka.

Verkstäder behöver vara tydliga med vad man egentligen får när man handlar hos dem. Om man följer lagar, förordningar, regler, betalar skatt, har kollektivavtal med skälig lön och arbetstidsregler. Vidare har man utbildade medarbetare med kunskap om hur man skiftar hjul på aktuellt bilmärke och monterar nya däck anpassade för bilen, något som är extra viktigt för elbilar och nyare bilar där teknikutveckling gör däcken alltmer märkesanpassade.

I de senaste däckhotellen hanteras däcken utan manuella lyft och direkt efter incheckning informeras kunden om skicket på däcken och fälgarna, ofta genom digitala bilder för ökad trovärdighet. Tvätt av hjul sker i slutna system för att uppsatta miljökrav ska efterföljas. Om något behöver åtgärdas får kunden ett erbjudande som är anpassat efter bilens förutsättningar och har gott om tid att bestämma sig inför kommande skifte.   

Utöver att stötta kunder med kommunikation och bra rådgivning skulle det behövas en kvalitetsstämpel för däckbranschen motsvarande ”Godkänd Bilverkstad” som är ett bevis på att man följer alla lagar och rekommendationer.  Det är något som vi i branschen tillsammans kan verka för som vägledning för kunder!

ANDERS RYDHEIMER

Affärsutvecklings- och kommunikationsdirektör, Biliakoncernen

Artikeln är en del av vårt tema om Rakt på sak.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094