23948sdkhjf

”Koldioxid är vår fiende”

Toyota går på offensiven när det gäller omställningen mot koldioxidneutralitet.

Till 2035 har den japanska biljätten lovat att de ska uppnå koldioxidneutralitet i Europa. Globalt är målet satt till 2050. Under mediaforumet Kenshiki i Bryssel presenterats flera nya modeller för såväl Toyota som Lexus.

– Koldioxid är vår fiende, inte vilken teknik vi använder för att få ner CO2-utsläppen, sade Matt Harrison, Chief Corporate Officer Toyota Motor Europe, när han inledde träffen.

Han talade en del om Toyotas flervägsstrategi för att uppnå målen, där olika drivlinor och lösningar anpassade från människors olika förutsättningar tas i beaktning. 

Fordonsindustrin befinner sig i en turbulent tid. För att klara utmaningarna menar Matt Harrison att det är viktigare än någonsin att ha ett kundfokuserat förhållningssätt och arbeta långsiktigt.

– Vårt motto är att ingen ska utelämnas. – ”leave no one behind”.

Detta innebär att biltillverkaren tittar på allt i från E85-hybrider i Sydamerika till bränslecellssedaner i Japan. Här i Europa ser de framför allt potentialen i batteridrivna elfordon (BEV). Därför kommer Toyota och Lexus tillsammans erbjuda 14 BEV-fordon på kontinenten till 2026.

Tre nya batteridrivna elbilar presenterades av Toyota. För en av dem var medieträffen i Bryssel världspremiären: Toyota C-HR+. Den beskrivs av företaget som ”En helt elektrisk SUV i C-segmentet som kommer att konkurrera på den viktigaste delen av BEV-marknaden”.

Världspremiär hade likväl Lexus RZ, den första av tre nya modeller som ska presenteras under 2025. Lexus uppdaterade batterielektriska lyx-SUV drar nytta av en rad omfattande revisioner som tar körupplevelsen till en ännu högre nivå.” är beskrivningen av denna. RZ blir också den första bilen med den så kallade steer-by-wire tekniken. 

Förutom elektriska fordon undersöker Toyota möjligheten med koldioxidneutrala bränslen. Detta har biltillverkaren redan använt i flera år i sina racerbilar. Ett annat experiment märket drar i är utvecklingen av sin vätgas- och bränslecellsteknologi. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094