Premiär på Sundsvalls Dragway
I helgen var det premiär på Sundsvalls Dragway, SHRA Sundsvalls egenägda bana. Och premiären får klassas som klart godkänt. Här har man en bana med en enorm potential och ett bra geografiskt läge, mitt i Sverige. Och de arrangerande klubbarna hoppas kunna utveckla både anläggningen och tävlingen. I helgen hade man bjudit in klasser upp till Competition. Totalt var 60 bilar anmälda, och det var man mycket nöjd med från arrangörshåll. Nöjd var man också över publiktillströmningen som var större än man vågat hoppas på. Hemmasonen Leif Helander invigde banan med en burn-out show av aldrig tidigare skådat slag i Sundsvall med en 402 meters burn-out. Trots att banan är helt ny och därmed aldrig lagd gummi på tidigare, så var fästet acceptabelt även om inga kanontider noterades. Tommy Leindahl vann Competition och körde konstant 0,5 under index. -Nog kan bilen gå ännu bättre, men jag betvivlar att det har något med banan att göra. Det är vi som måste lära oss hur vi ska ställa in bilen, sa Tommy, som inför denna säsong köpt ny motor och nu kör i E/A. -Den ska nog gå ner mot 0,8 under näI kvaltoppen i Snowball Super Comp var Stefan Stuff Persson, Katrineholm, men en kvaltid på 8,908, enda föraren på 8,90-tider. Till final tog sig tyvärr inte Stuff, utan där möttes istället kvaltvåan Paul Ingar Udtian, Norge, och Kristina Hägglund, Umeå, Kristina som i kvalet inte riktigt nått upp till sin vanliga prestanda. Men finalvinst blev det ändå, över en utbreakad Paul Ingar. Kristina var förstås nöjd med helgen, och nöjd med banan. -Fästet är lite sämre idag än under kvalet igår, men det är helt okej. Super Gas var supertätt. David Norgren hade hemmabana. -Det är 1,5 mil hem till Matfors, sa han. David var den som var snabbast i kvalet, 9,901, Janne Rhodin, Östersund var kvaltvåa, 9,902, Johnny Nilsson, Järfälla, kvaltrea, 9,903, och P-O Ålands-Pelle kvalfyra på 9,903 även han. Finalen blev en uppgörelse mellan kompisarna Mats Linkan Lindkvist, kvalad som nia, och Håkan Halmhatt Mattsson från en femte kvalplats. Och det var Halmhatt som tog hem segern, och samlade många värdefulla poäng denna helg. I Super Street dök glädjande nog några nya bilar upp. Men i topp var det gamla kända namn. Kvalade bäst gjorde Torbjörn Johansson med tiden 10,902, men han kunde dessvärre inte ta sig till final. Den blev istället en uppgörelse mellan Stefan Fallkvist, Borlänge och Tomas Hägg, Kramfors. Stefan verkar vara inne på en vinnande linje. Det blev vinst även denna helg, och han utökar cupledningen. I cupledning är även junioren Christoffer Jädersten, som dessutom var kvaletta i Sundsvall. Någon finalplats blev det dock inte denna helg, utan det blev en uppgörelse mellan två tjejer, Lina Åberg och Madeleine Ask., bägge i modifiedbilar. Här var det Lina som tog hem segern, och hon kommer säkert att kriga med Christoffer om tätpositionen i cupen. Lina tillhörde förövrigt också de snabbast i klassen. Hon hade den näst snabbaste sluthastigheten, 112 km/tim. Bäst fart över mål i kvalet hade Tomas Brundin med 119 km/tim. Resultat Deep Forest Nats, Nordic Drag Racing Series Competion: 1) Tommy Leindahl, 2) Richard Nordström. Snowball Super Comp: 1) Kristina Hägglund, 2) Paul Ingar Udtian. Super Gas: 1) Håkan Mattsson, 2) Mats Lindkvist. Super Street: 1) Stefan Fallkvist, 2) Tomas Hägg. Junior Dragster: 1) Lina Åberg, 2) Madeleine Ask.