Miljön och trafiksäkerheten kräver insatser
Miljö- och trafiksäkerhetsutmaningar Svensk åkerinäring står inför stora utmaningar. Vi ska klara kundernas ökade efterfrågan på vägtransporter. Samtidigt är det mycket angeläget att värna om miljön , konstaterar Svenska åkeriförbundet i samband med sitt årsmöte nyligen. Ett annat viktigt område är trafiksäkerheten. Även om vi har mycket låga olyckstal i Sverige jämfört med övriga EU måste trafiksäkerhetsarbetet drivas än mer aktivt i framtiden. Svensk åkerinäring är föregångare på många områden. I dag har vi närmare 3.000 åkeriföretag som arbetar enligt kvalitetssäkringssystemet ISO 9002. I detta arbete kommer trafiksäkerheten in som en viktig del. Det är ca 2.000 åkeriföretag som arbetar med miljösäkringssystemet ISO 14001. Och antalet ökar kontinuerligt. Under de senaste åren har antalet miljöcertifierade företag mer än dubblerats varje år. Svensk åkerinäring är världsledande på miljö- och trafiksäkerhetens områden , konstaterar Åkeriförbundet och fortsätter.. Även statsmakterna har stort ansvar, vi kommer att fortsätta arbeta mycket aktivt med miljö- och trafiksäkerhetsfrågorna. Men om vi ska lyckas krävs också att statsmakterna tar sitt ansvar och gör aktiva insatser. En grundläggande förutsättning är att det svenska vägnätet håller en god standard. Bra vägar ger färre olyckor och mindre avgasutsläpp. På detta område finns det mycket kvar att önska. Regeringen med Björn Rosengren i spetsen har under flera år utlovat skarpa, konkreta förslag om satsningar på nybyggande och underhåll av vägnätet. Men vi har inte sett något än. Åren har gått och vägsatsningarna brådskar. Vägverket redovisar att det redan i dag krävs tretton och en halv miljard kronor enbart för att återskapa en vägstandard på en rimlig nivå! Utöver det erfordras satsningar för att förbättra vägmiljön. Det är också viktigt att svensk åkerinäring ges med omvärlden likvärdiga villkor. Den öppna EU-transportmarknaden ställer nya krav. En minskande andel svenska åkerifordon medför negativa konsekvenser från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Skatte- och avgiftsnivåer behöver harmoniseras och sanktionssystemen måste utformas så att det blir likhet inför lagen. Vi lovar att fortsätta att arbeta aktivt med miljö- och trafiksäkerhetsfrågorna inom svensk åkerinäring. Men ska vi nå bästa möjliga resultat, krävs det insatser från alla parter. Många års nedprioritering av vägstandarden har givit negativa effekter från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Därför kräver vi att regeringen snarast lägger fram förslag om höjda anslag till vägarna. Annars blir priset högt genom onödig miljöbelastning och höga olycks- och dödstal, enligt Åkeriförbundet.