Bentley-Dunlop succé på Le Mans
Visserligen var det Audi som segrade på Le Mans, men mest uppmärksamhet fick brittiska Bentley. Efter 71 års frånvaro från Le Mans 24 timmars kom Bentley tillbaks i år med sin EXP Speed 8 Prototype och lade sensationellt nog beslag på tredje platsen bakom de båda fabriks Audi R8 bilarna. En stor del av framgången berodde på däckvalet från Dunlop. Racet blev ju ett av de besvärligaste i mannaminne ur vädersynpunkt. Med allt från torr bana, fuktig bana regnvåt bana till vattenbassäng efter monsunliknande regnskurar. Dessutom var det perioder när delar av banan var torr medan det regnade på vissa partier. En förhållandevis låg temperatur gjorde det likaså besvärligt att få upp en bra arbetstemp i däcken. Dunlop hade laddat upp med tre sorters däck för blöt eller fuktig bana samt slicks för torr bana. Bentley bilen med startnummer 7 kördes av Martin Brundle under den första timman i torrt väder. Martin var stadigt med på andra och tredje plats och det visade sig att han kunde köra längre med slicks än konkurrenterna när det började regna tjugo minuter efter start. Tyvärrr fick denna bil bryta efter sex timmar sedan regnet förorsakat ett elektroniskt fel. Trots att reglementet föreskrev att Bentley bilarna skulle ha två tum smalare däck än Audi bilarna visade det sig att det inte var några problem att köra dubbla pass med Dunlopdäcken medan flera andra tävlande tvingades byta däck vid varje depåstopp. Detta gällde såväl slicks, som kunde användas under totalt 4 av de 24 timmarna, eller de olika typerna av regndäck. Dunlop använde sig av CR9000 däck för våt bana. Dessa tävlingsdäck är baserade på SP9000 däcken som finns i den reguljära handeln för vanliga bilar och som får bästa betyg i alla former av tester för normal landsvägskörning. Andy Wallace, Butch Leitzinger and Eric van de Poele körde Bentleyn med startnummer 8 som slutade på en tredje plats totalt och alla var mycket nöjda med Dunlops däcksutbud. Efter racet kommenterade Butch Leitzinger däcken - Dunlop har gjort ett fantastiskt jobb på en mycket kort tid och gett oss däck som passat alla dessa besvärliga förhållanden. Vi hade inga problem med grepp i vare sig monsunregn, normalt regn eller lätt regn. Även vid upptorkande bana kunde vi köra längre än våra medtävlande. Dessutom var de omönstrade slicksen mycket imponerande.