Dags för Frankrikes Grand Prix
I helgen körs den tionde deltävlingen i årets F1-VM, Frankrikes Grand Prix på Magny-Coursbanan strax söder om Nevers i centrala Frankrike. Frankrikes GP är världens äldsta GP-tävling. Den första kördes i Le Mans 1906 och vanns av ungraren Ferenc Szisz i en tolvliters Renault med ett snitt på imponerande 100km/t. Magny-Cours är den sjuttonde banan som inbjuder till Frankrikes Grand Prix. Den första låg i Le Mans och var 103,18km lång! 1921 körde man i Le Mans på en bana som var föregångare till den sedermera så berömda Circuit Permanent de la Sarthe (24-timmarsloppsbanan). Åren 1907-1912 kördes Frankrikes GP i Dieppe på Circuit de la Seine-Inferieure. 1913 kördes GP:et i Amiens på Circuit de Picardie och 1914 i Lyon på Circuit de Lyon (Lyon-Givors). Sen skulle det dröja ända till 1921 innan fransmännen återfick sitt GP, då på Le Mans. 1922 kördes Frankrikes GP i Strasbourg och året därpå i Tours. 1924 var man tillbaka i Lyon. 1925 körde man på Montlhery strax söder om Paris. 1926 på Miramas (som nu ägs av BMW) i södra Frankrike. 1927 var man tillbaka på Montlhery. 1928 avhölls Frankrikes GP i Comminges. 1929 åter på Le Mans och 1930 i Pau. 1931 åter på Montlhery. 1932 körde man för första gången Frankrikes Grand Prix i Rheims där Automobile Club de Champagne under ledning av Raymond ”Toto” Roche stod för arrangemangen. 1933,1934, 1935, 1936, 1937 återkom man till Montlhery. 1938 kördes GP:et åter i Rheims liksom 1939. Det andra världskriget satte därefter stopp för alla Grand Prix och det var inte förrän 1947 Frankrikes Grand Prix återuppstod i Lyon. 1948,1949,1950,1951 körde man i Rheims. 1952 i Rouen. 1953 var man tillbaka i champagnestaden och där körde man även 1954 och 1956. Tävlingen 1955 ställdes in på grund av tragedin på Le Mans. 1957 gick Frankrikes GP i Rouen. 1958 var man tillbaka i Rheims igen, där man även körde 1959,1960 och 1961.1962 ett mellanspel i Rouen. 1963 åter i Rheims. 1964 i Rouen. 1965 kördes Frankrikes Grand Prix för första gången på Charadebanan i bergen ovanför Clermont-Ferrand --- Michelinstaden! 1966 var man åter i Rheims. 1967 gästspelade man i Le Mans på den lilla (4,442km) Bugattibanan bakom depåerna för 24-timmarsloppet. 1968 körde man i Rouen, 1969 och 1979 i Clermont-Ferrand. 1971 invigdes Paul Ricardbanan vid Le Castellet, 35 km öster om Marseilles. 1972 var man tillbaka i Clermont-Ferrand och 1973 på Paul Ricard --- där Ronnie Peterson tog sin första GP-seger! 1974 kördes Frankrikes GP på den finurliga banan i Dijon-Prenois. 1975 och 1976 var man tillbaka på Paul Ricardbanan. Därefter växlade man mellan Paul Ricard och Dijon. 1977 åter i Dijon-Prenois. 1978 Paul Ricard och 1979 i Dijon-Prenois. 1980 Paul Ricard och 1981 Dijon-Prenois. 1982 och 1983 Paul Ricard. 1984 Dijon-Prenois och 1985 Paul Ricard. 1986, 1987,1988,1989 och 1990 Paul Ricard. 1991 hade den franske presidenten Pompidou manövrerat så att hans hemregion skulle få överta Frankrikes GP på den ombyggda och förstorade Magny-Cours-banan. Därefter har Frankrikes GP körts på Magny-Cours även om rykten vill göra gällande att Paul Ricardbanan, nu ägd av välkände F1-potentaten Bernie Ecclestone, kan komma igen som GP-arena. Totalt har alltså Frankrikes Grand Prix körts på inte mindre än sjutton banor! MAGNY-COURS BÖR PASSA BMW-WILLIAMS. Den 4,251km långa Magny-Coursbanan är med sina accelerationer som gjord för bilar med starka motorer. Detta bör alltså passa BMW:s V10-motor väl. --- Jag gillar det fina underlaget, säger Ralf Schumacher. Banan är som ett salsgolv! Annars är den väl inte den direkt mest intressanta. Det finns egentligen bara en enda ”naturlig” omkörningsplats och det är i hårnålen som kallas Ade