23948sdkhjf

Skoda på offensiven

Med Skoda Superb grundlägger Skoda Auto en fortsatt offensiv på bilmarknaden. För Skoda-fabriken är det ju inget nytt att bygga stora prestigebilar. Efter många års frånvaro återkommer man till prestigeklassen, vilket är hemvant trots att märket under många år inriktat sig på att bygga bilar för A- och B-segmenten, sedan Volkswagen-koncernen kom in i bilden Skoda Felicia, Skoda Octavia och Skoda Fabia. Nu återanknyter man till sin 100-åriga Skoda-tradition. 2000-talets Skoda Superb debuterar på IAA som en ytterst spatiös och elegant Limousine med tidlös yttre och inre design i Skodastil, byggd med avancerad teknologi och utrustad med flera innovativa och nuftiga Skoda-finesser. Skoda Superb har en klassisk, välproportionerlig Sedankaross med separat bagageutrymme bak. Fronten och taket är strömlinjeformade och gör att Skoda Superb, trots sina stora yttermått, ser smidig ut. Frontgrillen och strålkastarna är typiska karaktärsdrag för Skoda liksom de eleganta profillinjerna, den tredje sidorutan i bakdörren och formen på bakljusen och hjulsidorna. Bakdörrarna är ovanligt stora och medger ett bekvämt insteg i baksätet _ som är extra rymligt tack vare ett av klassens längsta axelavstånd, 2,8 meter! Innovativa Skoda-finesser Den rymliga och eleganta interiören matchar bilens yttre form. Valet av material, tyger och färger stärker intrycket av komfort och kvalitet. Fyrekrad justerbar ratt, den gröna instrumentbelysning, varningsblinkers, ventilationsutsläpp mm känns igen från de mindre Skoda-modellerna. I Skoda Superb stärks Skodas pressreleaser på internet nås under adress: www.svenska.volkswagen.se intrycket av komfort och kvalitet genom att valet av material, klädslar, färger och utrustning gjorts desto mer anspråksfulla. Och inte minst av att bilen utrustas med en rad innovativa och nuftiga Skodafinesser: - belysning av dörrhandtagen _ kopplat till instrumentbelysningen _ och två röda ljusdioder i den fördröjda innerbelysningen fram och bak för att lättare hitta ut respektive orientera sig i en mörk kupé, - speciell kom-hem-funktion som ger en fördröjning av belysningen och tryggt att stiga ur bilen när man parkerar i mörker samt speciell urstegsbelysning på nederkanten av dörrarna (Comfort- och Elegance), - öppningsbart ryggstöd på passagerarstolen som _ när stolen är tom - gör att det finns plats för lång last och att passageraren i baksätet kan sträcka ut benen i vilstolsläge (tillval i de lyxigaste modellerna, Elegance) , - inställning av passagerarstolen fram från baksätet via ett elreglage i det fällbara armstödet bak som gör det lätt att få optimalt utrymme i baksätet, - ovanligt många _ och nuftiga - förvarningsutrymmen i bilen; ett belyst, låsbart handsfack med kylutrymme (tillval) och två kopphållare, praktiska förvaringsfack i mittkonsolen, sidodörrarna och bak på stolarna, en kylbox mellan framstolarna el- paraplyfack _ med paraply!- i vänstra bakdörren, som öppnas med en knapp och som har dräneringshål för att leda bort vattnet från ett vått paraply…,ett litet fack i facket kan med fördel utnyttjas för att förvara småprylar som annars lätt- ett stort och väldisponerat bagageutrymme med fyra lastöglor (för säkring av last), lastnät, två krokar i taket för att förvara t.ex. matkassar, öppningsbar lucka i baksätet för att kunna stoppa in en skidsäck, vilken är standard i modellerna - det variabla CargoFlex-systemet i bagagerummet (standard i Comfort- och Elegance), ett lådsystem typ ryska gumman, vilket gör det extra bekvämt att stuva bagage av olika storlek utan att inkräkta på lastvolymen. Tre utrustningsnivåer Skoda Superb erbjuds i tre utrustningsnivåer: Classic, Comfort och Elegance. Classic-modellerna, med interiörfärgen Onyx black, innehåller det mesta som krävs av en bil i övre mellanklassen _ dubbla airbags fram, sidoairbags, sidokrockgardiner, samtliga bälten har pyrotekniska bältesträckare, ABS-bromsar med EDS, ASR och EDS, nackskydd och trepunktbälten på samtliga platser i bilen, luftkonditionering med utblås även i baksätet, höjbara framstolar, pop-up strålkastarspolare, elektrisk uppvärmbar fram- och bakruta, elmanövrerade och uppvärmbara yttre backspeglar, multifunktionsindikering, dimljus integrerade med strålkastarna, radioförberedd med åtta högtalare, 16-tumshjul med stora Stone-hjulsidor (lättmetall Orbit i V6-modellerna) mm. Comfort är steget över med fler interiörfärger att välja på, Metane 16-tumshjul och läderklädd ratt, växelspak och handbroms. Utrustningslistan är längre med bl.a. el-manövrerad Climatronic luftkonditionering och 17 tums Cubic lättmetallhjul. Lyxigast är Elegance med Vachette läderklädsel, Bi-xenon-strålkastare (både hel- och halvljus), konstantfarthållare och el-ställbara framstolar med minnesfunktion. Alla 6-cylindriga modeller standardutrustas (tillval i övriga modeller) med den senaste generationen av antisladdsystemet ESP inklusive elektronisk bromsassistent som ökar säkerheten vid panikbromsning. Som extra kan Skoda för första gången erbjuda huvudairbag, en säkerhetsgardin mellan främre A-stolpen och bakre C-stolpen som aktiveras (och skyddar huvudet) vid påkörning från sidan. Fem motoralternativ Skoda-motorerna ska framför allt prestera ett högt vridmoment över hela varvtalsregistret och ge kraft, bränsleekonomi och vibrationsfri gång. Det är också konceptet för den första bensinmotorn i Superb på 2,0 liter som utvecklar max vridmoment 172 Nm vid 3.500 r/min och maxeffekten 85 kW/115 hk vid 5.400 r/min. Motorn kombineras med en manuellt 5-växlad växellåda. Turboladdad 1,8-liters 110 kW/150 hk bensinmotor (med 5-ventilsteknik) är nästa steg och den ger ett max vridmoment på 210 Nm från 1.750 till 4.600 r/min. Trots en så kraftfull motor i en så stor bil är bränsleförbrukning måttliga 8,3 liter/100 km. 5-växlad manuell växellåda är standard. Toppversion bland bensinmotorerna är 2,8 liters V6-motor med maxeffekten 142 kW/193 hk vid 6.000 r/min och max vridmoment på 280 Nm vid 3.200 r/min. Maxfart 237 km/tim, 0-100 km/tim på 8 sek, bränsleförbrukning i blandad körning 9,9 liter(100 km. Motorn kombineras med 5-växlad manuell växellåda eller 5-stegar automatisk Tiptronic-låda. Som dieselalternativ finns först en högmodern 1,9-liters TDI PD/96 kW/130 hk med turboladdning, högtrycksinsprutning och VTG (variabel turbingeometri). Max vridmoment är 285 kW från 1.750 till 2,500 r/min och bränsleförbrukningen låga 5,7 liter/100 km i blandad körning. Ett ännu starkare alternativ är Superb 2.5 TDI V6 med direktinsprutad diesel på 114 kW/155 hk vid 4.000 r/min och max vridmoment på hela 310 Nm från 1.400 till 3.500 r/min. Förbrukningen är 7,0 liter/100 km. 6-växlad manuell växellåda är standard, 5-stegad automatlåda Tiptronic tillval.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079