23948sdkhjf

Rydell favorit- men vem blir mästare?

Vårt främsta racingess vid sidan av Kenny Bräck --- som för övrigt tävlar i CART i Europa på lördag i German 500 på den nyanlagda banan i Lausitz ett stycke söder om Berlin --- är utan tvekan Rickard Rydell. Nu får vi äntligen se honom på en svensk racerbana i ärlig kamp mot de bästa förare vi har och i den bästa racingklassen --- STCC. Rickard Rydell kommer till start i en tredje Volvo S40 och hans start emotses med mycket stort intresse. Rickard får också finna sig i att vara favorit till segern på den bana där han en gång debuterade i formel 3 utan att ha sett en enda racertävling! VEM TAR MÄSTARTITELN? Fighten om mästartiteln i STCC är stentuff. Det finns fortfarande fem förare som kan bli mästare! Så här ser poängställningen ut inför de två avslutande racen på östgötska Mantorp Park: 1. Roberto Colciago, Audi A4 Quattro 154 poäng 2. Jens Edman, Volvo S40 141 3. Tommy Kristoffersson, Audi A4 Quattro 129 4. Jan Flash Nilsson, Volvo S40 123 5. Carl Rosenblad, Nissan Primera 123 På Mantorp Park behöver inte de tvåhjulsdrivna bilarna dras med samma problem som senast på Knutstorp dvs att inte få ner de över 300 hästarna på banan. Mantorps svepande kurvor och långa raksträcka kompenserar det som eventuellt förloras i de två långsammaste kurvorna till de fyrhjulsdrivna Audibilarna. Detta faktum talar för att både Volvo och Nissan kommer att gå fort på Mantorp Park. Dessutom har Volvo som tidigare nämnts kastat in sin joker --- Rickard Rydell --- för att röra om i grytan ordentligt och kanske kan han ge Jens och Flash ett handtag eller två i slutstriden? Både Jens och Flash är mycket snabba när det gäller. Jens har revansch att utkräva för den spektakulära avåkningen på Knutstorp och har utan tvekan kapacitet att vinna. Janne Flash har varit något ojämn under året men har i de senaste tävlingarna blixtrat till och visat storformen. Hans uppkörning från kön till fjärdeplatsen på Knutstorp i vätan var suverän! Givetvis kommer de båda Audipiloterna --- Colciago och Kristoffersson --- att göra allt för att förhindra Volvoseger. Kanske kan de få värdefull hjälp av nya stjärnskottet Tobias Johansson? Nissans Calle Rosenblad har haft en efterhängsen otur på sistone och borde rimligtvis ha haft ytterligare några poäng i sammandraget. Calle kan, on a clear day, vara supersnabb på en bana av Mantorp Parks kaliber. Räkna alltså inte bort Rosenblad som är något av en dark horse i slutstriden. Övriga får nog finna sig i att vara statister. DEN SVENSKASTE ITALIENAREN --- VEM ÄR HAN? Roberto Colciago heter italienaren som leder STCC med tretton poängs marginal före Volvoesset Jens Edman. Samme Colciago ligger för närvarande sexa i ETC --- European Touring Car Championship för Super Touring. Roberto föddes 4 april 1968 i Saronno (Varese), är gift med Elizabeth och sedan januari i år har paret en liten dotter, Carolina. Som nästan alla andra racerförare började Roberto med karting som tolvåring. Som 16-åring vann han Hong Kong Grand Prix, en av de mest prestigefyllda karttävlingarna i världen. Samma år kom han trea i Junior-VM. 1986 började han köra större bilar. Körde den italienska Formula Panda och tog två segrar debutåret. 1987 klev han upp i Formula 3 och körde en Dallara 387-Alfa Romeo hos Italracing och kom femma i det italienska mäterskapet efter bl.a en seger. 1988 flyttade han över till Eurobrun i en ny Dallara-Alfa och kom åtta i det italienska mästerskapet. 1989 var han tillbaka hos Italracing och rattade ännu en ny Dallara-Alfa till en total femteplats i det italienska mästerskapet. 1990 bytte Roberto stall igen och körde en Reynard 903-Alfa Romeo för PreMa Racing och blev italiensk mästare i F3 efter bl.a tre segrar. 1991 klev Roberto upp i F3000 med en Reynard 91D-Cosworth hos Crypton Racing. 1992 var han tillbaka i F3 och kom trea i det italienska mästerskapet i en Italracingskött Dallara 392-Alfa. Han vann också det japanska Fuji International League i en RC Motorsport Dallara 392-Opel. 1993 tog han en seger i det tyska F3-mästerskapet i en RC Motorsport Dallara 393-Opel. Året därpå vann han ånyo ett tyskt race. Denna gång i en Zakspeed Dallara 394-Fiat Abarth. 1995 gick han över till touringvagnar. Kom åtta (efter en seger) i det italienska Supertourismo-mästerskapet i en RC Motorsport Opel Vectra GT. Året därpå satt Roberto i en Alfa Romeo 155 och kom sexa totalt i mästerskapet och etta bland privatförarna. 1997 kom Roberto sjua med en Honda Accord och 1998 åtta i en CiBiEmme BMW 320i. 1999 kom Roberto trea i Supertourismo-mästerskapet (fyra segrar) med en Audi A4 Quattro. Privatförarcupen vann han. I fjol kom Roberto Colciago sexa i EM för Super Touring i sin Audi samt visade upp sig i STCC med den äran. Och när vi nu går till final på Mantorp Park leder Colciago STCC-mästerskapet!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078